Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Wednesday, April 30, 2008

Tracker? Err?

Kami lawan MSN Game ; Internet Reversi.
Malam semalam.

"I hebat main this game. Jarang kalah,"
"Eleh, lawan dulu!,"

Okay. Jangan kata aku tak bagi warning.


First round dia kalah. Aku menang.
Secara berani mati.
Dia kata, kami kena lawan lagi.
Aku malas mahu menang lagi.
Tapi macam yang sudah di-warning.
Dia degil.


Second round dia kalah lagi. Aku menang lagi.
57 -7.
Malu bukan?
Terkeluar icon 'orang lidi gantung diri' pada window messenger.
See. Dah kasi warning.


Ada dua game engkau jangan berani-berani mati mengajak aku lawan.
Internet Reversi . Bejeweled.
Aku main macam Taiko tahu!
AHAHA.


"what's the trick?,"
"find it out,"


Kalau trick aku diceritakan kepada khalayak. Aku bukan Taiko lagi.
Mr Lim selalu tak percaya. Nurul pandai.





Visitors Tracker. ( lagi-lagi)
Tak lama lagi tahu kah satu kejadian akan terjadi? Secara menjadi-jadi. Iaitu semua blogger atau webmaster akan meletakkan 'visitors tracker' pada blog mereka. Kononnya hendak track visitors. Merepek.

Tahu kah? Visitors tracker itu akan menjejak para pengunjung. Sensitivitinya ada dua. Satu, dari mana kah datangnya visitor tersebut dan kedua, visitor keluar meninggal blog engkau melalui mana? Tengok. Engkau macam terlalu mengawal movement pengguna. Engkau bukan saja menyibuk untuk tahu dari manakah visitor menjumpai blog engkau (mungkin yang ini bagus. bagi engkau. bagi aku seposen tak guna. aku tak da pernah peduli), tetapi engkau juga menyibuk menjaga tepi kain visitor hendak klik ke mana. Bukankah menyibuk tu? Engkau merekod movement orang.


Mungkin. Ramai orang tak da kesedaran. Atau dalam kata lain, tak memahami kegunaa maka dia tidak perasan yang movementnya direkod oleh setiap webpage. Tetapi bagi yang tahu (macam aku), aku akan berasa macam sangat jahanam. Engkau sangat mengongkong gerak aku. Macam bagus je nak kawal aku bukan? Tahukah? Dengan adanya visitors tracker yang engkau masukkan itu, aku akan kurang melawat blog engkau. Dan linkage blogger lain yang engkau letakkan pada blog tak akan dipromosikan. Sebab aku tak da akan membodohkan diri membenarkan engkau tahu ke mana aku berjalan. Cuma kadang-kadang, aku tak da peduli sangat (sebab bagi certain blogger, aku tak kisah kalau dia tahu gerak geri aku.Bukan rahsia pon) Tapi ada masanya, aku sangat berasa macam jahanam bila movement aku dikesan dan direkod.


Aku tak suruh engkau mansuhkan. Sebab aku tahu engkau suka. Engkau pon ada alasan engkau. Alasan aku, sudah aku nyatakan. Aku akan bosan hendak menjejak sebaik sahaja ternampak Feedjit atau jenama-jenama lain sepupu sepapatnya.


Aku tak suruh engkau mansuhkan!Faham kah? Engkau ada alasan engkau bukan? Tapi pergi tengok balik. Berapa kali engkau betul-betul study visitors engkau. Berapa dalam engkau dapat kenalpasti visitors engkau? Apakah membantu? Membantu dari segi apa? Mengelakkan spam? Blogger boleh detect spammer. Mengelakkan annonymous comment? Bukankah engkau berkuasa penuh ke atas blog engkau? Pergilah control comment setting engkau. Mengelak anonymous membuat onar pada shoutbox? Tahukah shoutbox pon boleh mengesan IP dan boleh dikontrol oleh engkau.


Teruskan.
Hanya kalau engkau tahu kenapa engkau letak benda alah tu pada blog engkau.
Pergi buang! Kalau engkau setakat ikut-ikut trend.
Sibuk.


Aik? Apsal aku nak marah?
Tak da apa pasal.
Cuma aku rasa macam sangat sibuk lah engkau.
Macam sangat bagus je nak kontrol pergerakan aku.
4 tahun lalu, aku berjala-jalan menjelajah blog orang tanpa sikit rasa terganggu.
Sekarang, aku rasa annoying sebab blog engkau terlalu high tech.
Macam supermarket bukan?
Padahal litar kamera pada supermarket pon tak da sibuk mengalahkan engkau.
Dia cuma beroperasi secara dalaman mengawal tingkah laku engkau di dalam supermarket. Tapi kamera tersebut takda sibuk hendak menjaga tepi kain engkau. Dari mana dan ke mana selepas itu kereta engkau pergi. Dia tak da ambil tahu. Tapi Visitors Tracker engkau lagi hebat.

Mengambil ikhtibar kamera litar dalam Supermarket.
Engkau kawal saja dalaman blog engkau.
Blogger.com sudah perfect. Engkau boleh kawal macam-macam.
Engkau owner.
Engkau boleh off comment kalau engkau tak nak dengar komplen.
Engkau boleh private kalau engkau tak suka public.
Engkau boleh block user kalau engkau benci jahanam certain orang ni.
Engkau boleh tulis terus dari hati. Asalkan jangan lari akidah.



Emosi naik.
Err... tahukah aku bercakap ni bukan secara menyeluruh?
Err... sasaran target aku adalah satu kumpulan kecik saja.
Err... macam bercakap secara personal.


Emosi apakah pagi yang cerah ni?
 

16 Congteng-conteng:

Blogger cepotet conteng...
err.. err.. adakah akak pun tergolong dalam kumpulan 'kecil' itu? hikhik.

hmm, akak buat visitor tracker tu kerna akak nak detect kot kot Mr F ada jejak ke blog itu. tapi, memang sangat hampa. dia takde pun pernah nak jejak. sangat sedih je kan? :p

kalau buang, bagus jugak kan? semacam termakan plak dengan pendapatan chika tu. btol gak kan. huhuhu..
10:38 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
KAK ERNI - errr. kakak bukan. tengoklah kemain chika neh kuar masuk blog akak.gagaga :p Kakak, buanglah! Marilah boikot benda alah tersebut sangat sibuk macam bagus ja nak kontrol orang. ahahahahah :p
10:47 AM  
Blogger Masy conteng...
tetibe rasa macam makan kurma terasa tamarlah baca entry ni hohoho.

dua bulan lepas ada rasa mau buang, dan sudah cuba tapi tak boleh kerana mengakibatkan code lari lintang pukang. tp takpe, nanti sy cuba lagi.

*sambil makan kurma*
11:00 AM  
Blogger cepotet conteng...
ahahahahaha. ok, sudah buang! :D

adoi la, rasa macam kelakar pulak. sanggup jadik geng boikot memboikot macam ni. tapi besh! :p
11:09 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
MASY - hoyeh. mari mari boikot mari! benda alah tersebut sangat sibuk. tak berguna. ahahahha. janganlah memakan kurma sangat okeh. :p


KAK ERNI - kakak best! yuuuhuhu. hug and kisses :p lepas ni kita jadi kepala boikot okeh. :))
11:14 AM  
Blogger cepotet conteng...
ahahahahaha. ok. adik jadik ketua. akak jadik penolong. macam ketua tingkatan dengan penolong tu. besh kan.

ahahahahaa! adoi.. chika ni besh la. ilang stress akak tau.
12:00 PM  
Blogger Darling conteng...
pernah terfikir nak letak tracker tu tapi disebabkan aku adalah manusia paling rajin diabad ini (perasan) menukar layout maka niat suci murni tu aku mansuhkan. sebab malas nak copy memacam benda bila tukar layout.

list blogger pun aku add kat fav je.. ni belajar dr kesilapan masa 1st time tukar layout abis semua link hilang huhu..

eh eh lari dr topik ke aku ni?
1:03 PM  
Blogger Acaii Jawe conteng...
muahahahaha, mmg dari dulu tak suka benda alah tu..sbnrnya kalau blog yg tujuan dia nak buat duit takpelah..tapi kalau setakt biasa2 je takpayahpun takpe..lagi satu yg track sape yg datang tu,hehe..even kita singgah sat dah ada jejak,huhu...tak tinggal komen kang kecik ati,hahahaa
3:02 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
KAK ERNI - haha. siap ada ketua, penolong. adoi... kakak stress ka? bukankah kakak ada kerja yang bagus? bukanka kakak enjoy di sana? kakak jgn stress okeh :)

DARLING - u sangat tak payahla letak apa-apa kat blog okeh. sebab nanti susah nak melaksanakan hobi menukar template. ahahaha. dasattt.

FAISAL - bingo! Acai, awak tahu pon apa yang saya pikir. tu lah dia. nanti kalau dia detect kita masuk, tapi tak tinggal komen atau apa-apa, dia pon kecik hati. bukankah menyusahkan hati dia sendiri? kan? kan?
5:03 PM  
Blogger tun teja conteng...
mula mula kaktun terasa seram utk terus membaca. kerna seperti ditampar bertalu-talu. namun setelah sampai dpenghujung.. kaktun rasa kaktun bukan dikumpulan kecil.

huhu.. kaktun leh track dr negeri mana yg dtg. tp siapa yg sekodeng langsung tak ketahuan.. tp kalau ada dtg dr terengganu..hati ini berbunga bunga. mcm syiok sendiri gitu.
5:03 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
KAK TUN - chika tak cakap pasal yang tracker based on country tu. im talking about the stupid feedjit. kak tun jangan worry okeh :p
5:09 PM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
erk..yg kat blog kak ween tu feedjit kah?? kekekek kak ween ni buta techno komputer ni chika.hehehehe
7:46 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
KAK WEEN - errk? blog kak ween ada ke? chika tak pasan... eheehe :p
8:04 PM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
heheh xpe xpe.:p
9:28 PM  
Blogger J u l i a 。.゜✿ conteng...
kan feedjit tu kita boleh ignore browser sendiri..
10:10 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
tapi only after kita dah masuk. then setiap kali pas clean browser, kena redo. adoi malas sunggohla. pendek kata, chika anti feedjit. miahaaha.
10:42 AM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."