Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Monday, May 22, 2006

Architecture @ UIAM


Sejak beberapa menjak ni, aku rasa macam nak tenyeh-tenyeh muka Beylo. Rasa nak humban-humban blogspot ni. Rasa nak delete-delete semua conteng cakar ayam aku sebelum ni. Rasa nak tikam Beylo sampai mati. Rasa... rasa semualah! Rasa nak lakukan banyak2 penderaan kat Beylo. Seronoknya cakap terus terang macam ni kat Beylo. Lagi seronok bila Beylo tak dapat menentang. Aku bukan dah meluat kat Beylo. Tapi terasa asyik bila dapat cakap kasar-kasar begini. Kalau dapat baling sebijik dua periuk belanga kat blog ni, mesti lagi baik. Tapi tak payah lah.



Seminggu kat UKM sgt memenatkan. Seminggu pertama tu, enjoy lagi. Boleh la setakat bangun pukul 2 ptg, sampai studio pukul 3 ptg dan breakfast pukul 4 ptg. AHAHA! Jgn tuduh aku bodoh hanya kerana aku bersarapan pukul 4 ptg. Itu adalah sistem kehidupan yang aku jalani sejak menganggotai Jabatan SeniBina. Sistem tu mmg songsang. Tapi aku dah selesa dgn sistem tu. Sistem Songsang ni sebenarnya menepati mata jahanam yang susah nak celik selagi tak petang. Jahanam ke si mata tak berdosa ni? Atau tuan punya mata yang sebenarnya jahanam? Jgn saling menjahanam sesama anggota. Terus ke kisah UIAM, Gombak.


18May2006



Aku tak dimaklumkan apa-apa pon tentang lawatan ke UIA sebenarnya. Tiba2 je Farah malam tu tanya aku samada aku boleh drive ke UIA atau tak? Terpinga-pinga la jugak dibuatnya. Tak payah bebel banyak, tgh hari tu kami bertolak ke UIA bersama senior 3rd year. Senang sekali deh dengan senior 3rd year ni. Mereka semua sporting. Senang dibawak berunding. Kalau tak, tak adalah Abang Is tu setuju duduk kat bonet kete on da way balik UKM tu. AHAHA!


Kami pergi 3 kete. Aku buat pertama kalinya drive crv aku yg rock tu (rock disini merujuk kpd penampilan tubuh badan kete aku yang tak dibasuh seminggu). Adian pulak drive kete Farah bersama Twin, Wan dan Shida since Waja si adian tu bley plak takde road tax. Aih! Kete aku penuh dgn croni kesayangan aku termasuklah Kak Syaz. Sib baik Kak Syaz tumpang kete aku. Kalau tak, mungkin kami bersiar-siar percuma je sbb takkan jumpa punya UIA tu. Satu lagi, kete senior. Abang Zaf tu pon bukannya nak menunggu aku. Maka, kami pon seperti orang bagus-bagus...terus je ralit jalan sesuka hati kami. Sampailah kami tiba di Kepong. Tah baper banyak U turn jugak aku buat. Macam kat taman menan pon ada. Itulah... ada kete, tapi tuli jalan tak guna jugak. Ha, akulah tu!


Pendekkan cerita.Sbb aku sangat tak berperasaan nak membebel ketika ini. Jadinya, kami pon sampai UIA dlm pukul 3.30 ptg. Syabas! Kesemua pameran dan review sudah tamat! Yang ada hanyalah student2 3rd year mereka yg sedang mengemas dan mengangkut harta-benda mereka dari bilik review tu. Maka, kami hanya dapat tgk sisa-sisa keje meraka dan jenguk-jenguk studio dan fakulti yang indah tu. Hangin jugak aku sebenarnya. Sbb kaki aku sakit tekan pedal minyak jauh-jauh camtu. Tambah pulak dgn sesatnya lagi... mmg terasa penat yg amat. Rasa nak je aku cabut seketika kaki kanan aku dan pasangkan semula bila kesakitan dah berambus jauh. AHAHA! *aku selalu punya imaginasi tak senonoh begini kan?*


UIA sangat impresif! Thats all. Aku suka rupa bentuk fakulti dia. Lawa. Tidak seperti kebanyakkan fakulti lama di UKM yang sungguh gothic. Tapi fakulti kejuruteraan taklah gothic.Cuma fakulti kejuruteraan aku tu nampak terlalu KEJURUTERAAN. Yang kami kadang-kadang secara gatal mulutnya menggelarkan fakulti tu sebagai kilang elektriklah, kilang kereta la, dan sebagainya. Kilang pon kilanglah. Aku sayang fakulti itu.



Aku sangat jatoh cinta dgn studio mereka yang besar. Kemudahan untuk student architecture nya sgt lengkap. Tapi aku tak salahkan UKM. Sbb kamikan masih baru. Hanya tiga tahun bertapak kat UKM.Masih menumpang di fakulti kejuruteraan.Mmg kami punya keluasan studio yg sgt terhad. Tapi bersesuaian jugak dgn student kami yang sikit. Aku dimaklumkan, student 3rd year mereka je, melebihi seratus orang. Kami? HAHA...campur 1st year, 2nd year dan 3rd year, kami baru ada seratus lebih. Senior kami lagilah sikit. Tentang hasil keje pulak, ada yang buat aku nganga luas-luas kekaguman. Ada yang aku rasa biasa je dan ada yang aku rasa tak ada perasaan. Semuanya biasalah.... namapon kreativiti. Dan utk nilai kreativiti dalam senibina ni, sgt subjektiflah aku rasa. Nak argue pon payah.



Sebenarnya, aku sgt suka bidang yang aku ambik. Semuanya membuatkan aku sentiasa kagum dgn semua manusia yang menceburi bidang aku. Tak kira dari mana pon dia belajar. Dan aku sikitpon tak rasa pelik dgn apa yang aku tgk kat UIA. Sbb architecture mmg macam tu! Mmg sentiasa ada yang WOW! dan sentiada ada yang biasa-biasa.Even ada jugak 1st year student dia yang sgt hebat wa cakap lu! But still... UIA is impressive enuf. Kedatangan kami pon disambut baik.Sbb antara senior kitorang ngan senior dorang dah mmg rapat kot. Dan aku suka kawan abang is yang bawak kami makan kat NZ curry house tu. Sporting.


Selebihnya... aku mula perasan satu benda. Studio senibina mmg jarang kemas.Selalu je bersepah. AHAHA! Dan situasi ni mungkin sama di mana-mana. Terdapat longgokkan folder bag di satu sudut, dan disudut yang lain terdapat longgokkan drawing.Lagi menyakitkan mata, longgokkan-longgokkan model dan board-board bergelimpangan macam mayat askar terkorban di medan perang. AHAHA... Dan aku sebenarnya selesa dgn situasi ni. Barulah architect, babeh!



(Ini adalah antara persamaan antara studio UIA dan di UKM.Semak dan samun! Mmg keadaan ini sgt popular dikalangan studio senibina.Mmg tak boleh elak agaknya. Tapikan...aku rasa cam kenal je model warna-warni tu.Macam aku penah nampak di SINI.Mungkinkah...?? Encik Adlan sila jawap....


Depan NZ CurryHouse.Nak balik dah.Gambar driver bukan nak amek dorang ni. Tah apa-apa je. *amek la gambar aku len kali!!!*Tgklah gaya si Babe yang tak abes-abes peluk sweater ke hulu ke hilir tu.Sgt mengada budak ni. Kat belakang tu lagi kesian....

Olympiarch in progress

Pada waktu malam, kebanyakkan kami akan mengurung ke Dectar demi gamelan. Ada latihan untuk persembahan. Aku tak nak cakap persembahan apa sbb itu adalah kejutan kerajaan. Ceh, tak guna punya ayat! Aku tak join persembahan sbb aku tak minat mengetuk-ngetuk permainan muzik traditional. Nak join band, setakat bantai drum macam orang gila dapat parang aku retilah. Setakat petik gitar macam petik mangga muda di pepohon nan rendang aku taulah. AHAHA! Pendek kata, aku tak tau main instrument.Tapi satu je nak cakap. Meremang aku tgk dorang practise.Sgt hebat dan aku suka kesemuanya! Sebenarnya first time jumpa encik azan dulu, aku tak yakin apa yang kami minta dia conduct akan berjaya.Sbb macam tak logik apa yang lecturer kami mau kami buat utk performance.Macam susah.Tapi tahniah la sahabat handai sekelian! U guys make it only for 2 weeks! Hebat! Farah tengah gila dengan gamelan dia tu. Dan aku dgn teruja sekali teriak-teriak pada Ainul pada satu malam tu tentang sahabat kami, Si Farah yang dah pandai main gamelan.Babe dan Syah pon nampak obses tentang gamelan.Bahagia sekali wajah sahabat2 aku ni ketika dapat ketuk gamelan. Adian pulak seronok sgt join Rebana Ubi. Hanya aku dengan Ainul yang dah bersepakat membawa berkat mau jadi pasukan sorak dari bawah. AHAHA!


Siang pula di Studio.Masing2 sebok dengan AJK masing-masing. Aku dok bawah Farah. Under AJK Tugas-Tugas Khas. Mmg muka aku ni muka banner agaknya. Dari Fest'Sena dulu pon aku join AJK buat banner. Kali ni pon buat banner. Dan sekali lagi, tahniah kepada aku dan sahabat handai kerana berjaya siapkan
21/2 banner dalam masa 2 hari. Dan banner tu nampak rendah diri tapi sensasi. Bangga *sambil mendabik dada bak ayam jantan baru lepas berkokok*



Kesimpulannya : Student JSB mmg ditakdirkan tidak boleh duduk goyang kaki sambil menikmati cuti yang indah. Otak kami tidak akan dibenarkan diam tanpa runsing. Sentiasa ada kerja yang menuntut komitmen yang tinggi. Aku akur.


Sekarang kami cuma diberi gap 2 minggu untuk pulang ke pangkuan keluarga. Lepas 2 minggu ni, kembali semula ke UKM untuk mengabdikan diri pada studio dan Dectar lagi. Then, terus ke UTM untuk Olympiarch! Tiba-tiba rasa teruja.



Aku : aku baik-baik aja. Abaikan entry yang lepas.Itu cuma radang emosi dan radang otak jangkamasa pendek. Tak perlu pujuk aku.Tak payah susah-susah tunjuk prihatin. Tak payah jugak tunjukkan betapa kalian memahami aku. Buat aku rasa tak selesa je itu semua. Hati yang patah hari ni sudah pulih. Spt semalam dia tak patah. Dia tenang harini walaupon pagi tadi ketika bangkit dari tidur dia seakan mau patah lagi. Syukur dia tak jadi patah. Sakit tau kengkawan rasanya bila patah hati. Dan ini membuatkan aku terasa mau pergi mencari ubat tahan sakit. Okey, nak pergi makan ubat patah hati!
 

21 Congteng-conteng:

Blogger Adian conteng...
hahaha, aku suke entry ni. hmm 1st time aku bace 2 entry ko dlm sehari. haha barula bermakne duduk umah tu, penuhkan blog ni. pasni bolela tingkatkan kepada 3 entry sehari. kekeke..
11:07 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
ooo..pastu tgn aku yg terkehel....bosan ko yg ilang...
11:11 PM  
Blogger Nashrex conteng...
aku br je bace n3 td. ni da kua n3 lain..
11:57 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
ko nk sgt aku update kan? ambik ko! har har har!
12:05 AM  
Blogger Nashrex conteng...
mmber aku ada stadi arkitekcher(ayat br) kat uia. mmg gempak design dia.
10:36 AM  
Blogger Adlan conteng...
wawa.. tenkiu wat posting psl UIA.. aku ni plak bila la nk melawat UKM pn x tau lg.. bz je.

hurm.. model yg berwarna-warni tu bkn aku nye. bdak2 wat projek waktu zaman matrik lg..

yg korg tgk tu accreditation utk ARCHITECTURE.. aku kn amek 'applied arts n design' yg masih belum diakreditasi lg...

njoy la dgn OLYMPIARCH tu nnt yek..
11:37 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
nash - tu ar...byk yg gempak2...

adlan - eh..ha ah la.. sy asyik pk kamu amek arkitecture je... uhuhuh.... malangnya kami tak sempat tgk proses akreditasi tu.Sbb sampai lambat. Then time kitorang pegi, pameran pon dah tamat. Mmg malang... tapi next time insyaallah ada lagi kan? kitorang net year baru akreditasi... Sgt menakutkan dan sgt memeningkan paler.Byk keje demi benda alah tu. Port folio pon lom dipikirkan agi. uhuhuhu...xpe, biar senior keep in progress dulu. :D
12:45 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
wahh. aku hari2 yang lalu uia pon x penah masok. eh. penah. tp atas hal laen. erkerhkehkerhre
ko sudah menyengalkan dirik. tunggu aku pulang dan menyengalkan mu lagik. lesen ku suda mati. alahai. tp aku pasti die boleh hidup kembali.
hehe. tahniah kerana telah mendrivekan kete crv sejauh dan sesesat mungkin. berusahalah.

u r who u r.
I have known you like that.gile. sengal. pandai. bijak. emosiak. emosi.undilah barisan nasional. maybe not as long or direct as anyone else. but I'm here. If you want to complaint org anything. I will be in my blog. ekherkhrekerhker
3:55 PM  
Blogger GadiS HebaT conteng...
crv mu x mandi selama seminggu? itu bukanlah perkara yg luar biasa. Aku pnh dgr n pnh npk, ade org tu x mandikan kete selama sebulan. Agak2 mcm org yg sebandar dgn aku tu... dlu pakai JGB.. skrg aku lupe plak dier pkai ape... (ade yg terase x ek agak2..?)
ahahahaaha....
4:54 PM  
Blogger Nashrex conteng...
sialan ko!!

yg tu bkan sminggu eh..

tu kira bulan2 woo..
5:16 PM  
Blogger GadiS HebaT conteng...
heh..?
kok kamu yg terase..?
kamu kah itu..?
wahahahahaha...
11:35 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
dia mmg selayaknya terasa! AHAHAHAH
12:26 AM  
Blogger shafarina conteng...
UIA - tempat berkubang lamaku. Ko bodek2 lah bebudak UIA chika, diorang nak gi sepanyol dalam bulan 6 ke 7 nanti. Mana tau boleh selit2 sorag budak UKM dlm rombongan tuu.. :D

yeah UIA yeahhh
10:04 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
ahahah...bodek2... ada yg kasi selit ker??? ekekke
11:13 AM  
Blogger GadiS HebaT conteng...
sudah pastinya nnt chika yg cumei ney akan terselit2 nnt...
susah wooo kalo dah terselit2 ney...
kah kah kah kah...
3:40 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
terselit takpa. Buatnya terkepit...tak ke naya?>?????
6:49 PM  
Blogger GadiS HebaT conteng...
ahahaha.. terkepit celah mane tuh..??
macam2 tempat leh jd tempat kejadian tau..
ahahaha...!!
3:41 PM  
Blogger Unknown conteng...
setakat paras hidung ke atas, rupe si babe tu cam aku kenal je.... hehe~
1:27 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
kenal? siyes ke??? nama dia anuar
12:24 PM  
Blogger Unknown conteng...
ya betul!!!! anuar adalah nuek kat sekolah aku, sambest ok! sila suruh dia kontek aku... lame tak kontek ngan dia. mamat tu memang kreatif rr bab art ni... salute gile! bagus la nuek amik architecture gak... serius ok, sila sampaikan salam kat dia, and suruh kontek aku via blog aku.. trimas!
10:22 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
hahaha.. walaupun aku tak kenal ko tapi camner lah aku leh jumper ko nyer blogspot nih.. c u Olympiarch nanti.. hehe kalo jumper..
9:01 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."