Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Sunday, July 23, 2006

Architecture Talks

Hello, beylo hun...
Been missing u, extremely tau.
Tapi tak bley buat apa since sem baru mula, maknanya hiburan atas garisan terpaksa dibekukan. And frankly said, aku tidak lagi rasa spt ketagih tingkat tinggi. Internet bukan lagi 'ganja' buat aku. Bukan tak lagi perlu internet. Tapi tak lagi 'ketagih' macam dulu. Jujur, arena internet makin kusam. Sampai ada masanya, jejak je internet, aku rasa mcm terjelepuk jatuh dlm gaung yg tak mengasyikkan langsong. Hiarght, can i skip the topic?


SEMESTER 3 : Kanak-kanak usia satu tahun.

10 July lepas, semester 3 bermula. Maknanya, aku dah jadi student tahun 2. Sekaligus, dah menjadikan aku satu tahun bergelumang dlm dunia senibina. Kalau aku bayi, satu tahun tu dah boleh bercakap, berjalan, dan makan nasik. Kalau aku bayilah. Tapi setahun dlm architecture, sebnarnya blom apa-apa lagi. Masih di peringkat mengenal hati budi. Byk yg aku masih pitam dan blur. Sayu pon iya jugak nak tinggalkan 1st year. Sonok jadi 1st year student. Boleh mengada-ngada. Kalau tak tau, lecturer tunjukkan atas fakta kami student baru. Kalau salah, lecturer betulkan dan maafkan. Tak malu jugak nak kuarkan soalan-soalan bodoh. Tapi makin berusia dlm bidang ni, takkan lah masih tak tau malu nak bersoal-jawap yg bodoh-bodoh. But neva mind la. Kami mmg masih belom tau. Masih terhoyong-hayang. Dan usia matang dlm architecture ni makan masa yg panjang. Aku percaya perkara tu. So, dun worry lah. Architecture kan seriously fun. Aku akan terus laluinya happily (eva afta).

Tapi, dari pandangan peribadi aku, JSB (jabatan senibina) macam dah berubah sekelip mata. Mmg bukan semua perubahan tu menyenangkan. Tapi things are always happened for such reasons kan? Ini dari view aku yg bernilai sekupang dua sahaja. If ada citizen lain dari JSB yg tidak berkenan dgn pandangan aku, sila betulkan aku dan buat aku stand positively somewhere ya.

  • Warga JSB membesar dan mengecut. Aku tak pasti dia membesar atau dia sebenarnya mengecut. Aku rasa kedua-duanya. Aku nampak dia membesar sbb adanya kehadiran wajah-wajah baru. Yg pastinya aku sentiasa alu-alukan kehadiran mereka (but please lah sumbangkan much more fun ke jabatan) Dan mcm lumrah kehidupanlah, tak semestinya perkara baru tu menyenangkan. For certain things, aku tak mudah senang dgn pembaharuan. Cut!
  • aku rasa JSB mengecut sbb byk wajah-wajah yg biasa aku temui sekitar JSB tiada lagi kelihatan. sebetulnya aku rasa sket sedih. aku dan kwn-kwn rasa sgt kehilangan since ramai senior yg sudah dan akan tinggalkan jabatan. Ada yg disponsor oleh universiti lain, ada yg keje (dan betapalah membanggakan.... ada jugak student product ukm yg ditawarkan keje hebat dgn gaji yg sgt hebat. tahniah!)
  • Senior 4th year berpindah ke studio atas. (shud i call it studio? hey, itu cuma bilik kuliah kecik yg suram dan suriram...) aku emo ke? bukanlah nak main emosi, tapi aku rasa kurang seronok dgn berpindahnya studio senior ke atas. Teringat plak apa kata abang shafiq (one of our senior yg dah pindah buat Master ke UM). Dia kata, dia penah bayangkan how one day nanti ground floor tu akan jadi kawasan jajahan architecture department. (oh, tinggal impian je la jawapnya..) Katanya, sedih jugak sbb senior yg tinggal dua tiga kerat tu terasing ke atas. Aih, kalau kamu rasa sedih... kami lagilah sedih. Dah terbiasa dgn situasi studio mereka tu. Lagipon, studio 3 (last sem studio tu dinamakan studio 3) adalah studio pertama jabatan kami. Skang junior tahun satu yg dok situ. Hmm... mmg lucky la u guys dpt studio lengkap tu. Bandingkan dgn kami yg terpaksa survive awal2 sem dlu (tapi tak la survive yg hebat macam apa yg super-senior kami lalui). Kesian mereka. Tapi mungkin depa enjoy ja kut.
  • Senior yg repeat ditempatkan kat belakang studio kami. Maknanya, tiada lagi bilik seminar JSB. Tiada lagi tempat alternatif kami. Berkhemah, berpawagam, berpoya-poya dan bertiduran di bilik seminar nampaknya hanya tinggal kenangan. Bilik seminar kesayangan sudah TIADA LAGI! Dia dah jadi studio. Maknanya? Kami dah tiada alternatif kedua. Maknanya? Neva mind lah. Cam kata senior, kesian jugak kat studio repeat. Dorang terlontar camtu je. Langsong blom ada kemudahan kat situ. (sabar dan sabar dulu. Later insyaallah semuanya cam biasa. Aku tau jabatan sgt perihatin soal kami. Jabatan takkan biarkan mereka camtu je. Mereka perlu diutamakan sbb mereka bakal grad dan jadi produk ukm nanti)
  • Dlm studio aku sendiri, aku few perubahan. Kecil mungkin perubahannya. Tapi mungkin akan bagi impak besar. Pertama, studio koordinator kami bukan lagi gandingan SUPER-SENSASI (en mazlan & en azimin). Tapi dah bertukar. En Mazlan dan en Irfan. Okay, tadak hal la ttg ni since en Irfan tu not bad la. Dia cepat adapt dgn kami. Sgt senang dgn kehadiran dia. Tapi dgn tiadanya en azimin, kami rasa lain macam sket la. Mungkin sbb dah terbiasa. Dan honestly, CEMBURU jugak sbb junior dah rembat lecturer kami yg best tu. AHAHA... (kan aku kata, junior sgt untung!) Junior semua! en azimin is one of the best lecturer u're gonna eva had! Dan untuk warga studio aku : dun worry oi! kita berjaya pertahankan en mazlan disisi kita. AHAHA.... and then, ada sorang student dip dari Poli PD join kami. Tak tau nak panggil dia apa since he's 6 yrs older than us. (tapi will it be counted?) harap en jamal (ahaha... finally aku bahasakan dia sbg ENCIK) akan enjoy bersama kami dan dpt teluskan diri dlm dunia kami yg sengal-sengal ubi tak berbatas ini. Dan yg sedihnya (really ke?) dua org ahli studio kami dah keluar sbb kena repeat design. Mereka join 1st year dan skang ada kat Lumut. (uuu... junior pi Lumut utk 1st trip habaq ang! Tiada khemah. Tiada hutan.Kamu mmg untung!!!)
  • Waktu meeting KRIS (Kelab Rekabentuk dan Inovasi Senibina) isnin lepas, ada sket hingaq bila kuarnya berita yg nama Ar_dent (stands for 'architecture student' yg jugak merupakan trademark architecture kat UKM), akan ditukar ke nama lain. Kununnya, nama ar_dent tak boleh diteruskan since tak menepati misi UKM dlm memartabatkan bahasa melayu. Alahai, dah setahun aku hidup dgn brand Ar_dent. Senior plak, ada yg dah dua, tiga tahun ke hulu ke hilir bawak nama tu. Tup-tup nak tukar? No way, man! Bukan nak protes lah. Tapi aku yakin, semua lebih gembira kalau nama tu diteruskan. Dari pandangan aku, dgn tertukarnya nama Ar_dent kpd yg lain (Al-Kris maybe spt yg disarankan), ia cam cetuskan satu era baru dlm jabatan yg sedia nampak berubah sgt sejak semester baru ni.Tak syokla klu JSB jadi lain mcm nanti.
  • Fest Sena pon cam mula menampakkan sifat pembaharuannya. Mungkin akan direnovasikan menjadi lain macam dgn adanya ura-ura akan dikongsi dgn jabatan kejuruteraan. Hmm.. sedihlah macam ni. Fest Sena = Festival Senibina. Apa ertinya Fest Sena kalau dicampur gaul nanti? Masa aku 1st year dulu, minda kami dicuci bersih-bersih menjelang Fest Sena 06 : Resurrection. Kami diajar, bahawa FestSena utk student senibina! Untuk merapatkan sesama kami dan utk mempromosikan JSB. Sekarang? Takkan minda kami terpaksa reset? Oh, tidak..tidak. Aku rasa tak seronok kalau junior (yg baru nak kenal-kenal JSB ni) mengenali JSB lain dari apa yg kami kenali.

Aku ni manusia suka komplen ke? Kenapa utk setiap perkara, aku tentu punya byk komplen dan pandangan? Padahal tak ada yg minta pon aku berbuat demikian. Hmm.. aku lakukannya secara sukarela. Aku sekadar meluahkan apa dlm minda aku. Sekurang-kurangnya, aku tak diam, dan mengangguk sambil membuta tuli. Dan sejujurnya, aku sgt sayang JSB. Aku sayang JSB yg aku kenali. Dan aku sebenarnya nak junior mengenali JSB sbg mana aku dan senior-senior mengenali JSB. Itu saja. JSB = Gerek.


MELAKA.
13-16 July, ada camp perpaduan kat Melaka yg tujuannya merapatkan semua ahli JSB. Tak payah nak cerita byk, camp ni best giler! Tapi aku wonder jugak kalau-kalau betullah misi suai-kenal senior-junior tu tercapai.

Hmm.. aku nak buat komplen lagi. Mmg! Mmg tak ada yg suroh aku buat ulasan percuma tanpa subsidi ni. Tapi aku sukarelawan yg ikhlas mau lahirkan pendapat aku.

Yang aku nampak, hubungan kami senior-senior (since aku, sbg student 2nd year pon tergolong sbg senior jugak) semakin erat. Mmg erat. Tapi hubungan junior-senior? Terjalin ke? Aku tak pasti sgt pasal ni. Sgt sgt tak pasti. Utk kebanyakkan aktiviti pon, junior cam ternggelam timbul. Yg beriya-iya tetap kami dan senior yg veteren ni. AHA... hmm.. tak salah meraka jugak. Sbb baru sgt kot. Malu-malu, segan-segan dan kekalutan masih blur dgn architecture. Tapi aku tak suka dgr kalau ada yg komplen betapa senior tak bantu junior. Dari zaman aku baru join JSB lagi, sikap senior kat jabatan kami ni mmg excited menerima junior. Sungguh ni! Aku pon dpt rasa betapalah byk senior bantu kami. Kdg2, kami yg bodoh sombong (segan sebnarnya) nak jumpa senior masa mula2 dulu, tapi senior yg terkedek-kedek dtg jumpa dan tgk kami buat keje. See, senior sgt helpful sebnarnya. So, aku tak suka dgr kalau ada junior yg kata senior tak byk membantu. Nak tau how helpful and warm they are, pegilah intai studio depa! (maybe la senior tahun 2 tak berapa nampak lagi kebolehan membantu sbb kami blom ada pengalaman dapat junior) tapi try lah senior tahun 3, dgn 4. Mmg 1st class dorang ni. Dorang sure bantu. But bear in mind lah. YOU go and find THEM!

Citer pasal Melaka lagi. Kami berkhemah kat Taman Rekreasi Ayer Keroh. Aku anti khemah (maaf). Bertambah benci klu dpt ahli khemah yg suka psycho aku. Tapi tak pe. Aku masih hidup walaupon di-psycho separuh mati. Aku benci makanan yg disediakan sepanjang camp. Aku dah maafkan org yg sediakan makan tu pd hari terakhir kami di situ. 3 hari kami makan nasik mentah (utk kesemua meal) dan tiga hari juga kami makan masakan tidak bermutu. Pon dah aku maafkan. Toilet? Okay, tadak hal. Aktiviti pon okay. Walaupon ramai yg komplen kata aktiviti tak padat dan byk gap waktu, aku rasa bahagia je. Sbb aku mmg suka aktiviti longgar yg membolehkan aku mengambil lebih byk masa utk pengurusan diri dan rehat. (tak guna punya aku!)

Best : terserempak dgn group dari KMJ. Rindu KMJ! Maka, berpeleseranlah aku dan ainul mlm tu dgn lecturer2 kami zaman matrikulasi dlu. Oh my god! Depa ingat aku lagi!

Camp tu mungkin aktiviti terakhir JSB yg abang is join (abang is = senior kami yg hebat. Yg telah membanggakan jabatan dgn pencapaiannya mendapatkan 1st class degree dan skang dah keje dgn Ken Yeang. Ken Yeang? OMG! Sgt proud dgn dia. Kira hustler Ar_dent ar tuh. ahaha...)

Aku suka mlm terakhir camp. Semua dok kerumun api, dan buat aktiviti berkenalan dgn junior. Abes pakat kena buli dgn sengalnya oleh kami. Dan yg aku nampak, kami senior-senior je yg lebih-lebih terujanya. Depa tak hepi ka? Hmm.. mungkin blom biasa dgn kegilaan JSB. U wont find it interesting joining JSB if u can't make urself GILA-GILA like hell. (believe me). Dan yg bersuai-kenal pon, aku tgk kami sesama kami ja. AHAHA...!

Lepas tu! Abang is ni pi cadangkan men GORENG PISANG. Fomfuan lawan Lelakey! Lawak gila. Nak pecah perot, pecah suara, pecah hati dan pecah semuanya time main ni. Gila! Masing2 tammo kalah. Aku tak tahan tgk abang is punyalah pertahankan lelaki dan ainul dgn kak sue bertungkus lumus tammo kalah jugak. Part yg paling best....

(kamu tau lagunya gimana kan?)
(L) Hati apa... hati apa...hati apa sekarang..
(P) Hati Karma... hati karma... hati karma sekarang.... KARMA apa.. karma apa..karma apa sekarang..

(L)Karmasutra......Sutra apa..sutra apa... sutra apa sekarang.
(P)Sutradara... Dara apa..Dara apa.. Dara apa sekarang...

(L)Dara hilang...Dara hilang... Dara hilang sekarang... hilang apa.. HILANG apa... Hilang apa sekarang.. (ni part paling siut.HAR HAR HAR!)
(P)Hilang akal... AKAL apa..akal apa.. akal apa sekarang...


pastu aku dah lupa. Tapi yg pasti, bebudak lelaki jwp yg bukan-bukan dan main tifoo. Tak mengaku kalah plak tu. AHAHA! Sgt enjoy that nite. Terserlah sifat tak gentleman para lelaki kat JSB mlm tu. MIAHAHA! GIRL-POWERRR!!!!

Untuk cerita banyak-banyak, [KLIK]

Aduh, sakitlah badan aku. Aku demam lagi sebenarnya. Asyik demam je around 3 months ni. Entah la kenapa. Insyaallah esok buat medical checkup. Dah la Rabu ni nak celebrate kedatangan student dari Sudan. Then Khamis ni ada trip projek ke Terengganu 6 hari. (trip agi...) Mati aku! Sepanjang minggu plak sebok dgn assignment dan klas. Lemas sgt rasanya. Tapi tak mengeluh pon. Bahkan akan terus cuba bergembira dgn semua kesebokkan ni.

[note : tiada gambar since aku dlm keadaan tiada kamera. kamera kat workshop. kesian kamera kesayangan tertelan air asam. rasa diri sgt hina tanpa kamera. hanya tunggu gambar ihsan dari Adian nanti]

Terengganu, tunggu aku datang!
 

13 Congteng-conteng:

Blogger Nashrex conteng...
br blk dr kl..
tros masuk page ko..
tros jadi pengomen petama...
wahahhaa
3:08 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
chika camping kat tmpt kay slalu jogging.. tp dah brape minggu tak dpt gi jogging sbb jadual byk perubahan & byk kelas sblh petang... huhu.. kalo tak mmg jd kroni 1st jumpe chika.. huhu :p
4:14 AM  
Blogger Jarri conteng...
ko nak gi tganu?
leh tolong singgah umah aku tak?
tolong gi minta duit kat bapak aku.
duit aku dah abis la.
5:19 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
nash - ala... ko salu komen tanpa baca. mana aci. aku salu baca dlu.... baru aku komen. nanti aku nak men kotor gakla kat blog ko. aku nk pecah rekod...

kay - ahaha... da tak de rezki nak jumpa la tu. tak pe, maybe len kali. insyaallah..

fazari - loh. tp sy pon tatu nanti pi tganu tu dok belah mana.
6:57 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
dekat jer rupanye tempat camp..kalo tau leh serang ngan kay n syap
11:41 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
chii - ahaha...kami siap berjalan ramai-ramai agi along highway tu dr camp site ke mini melaka. ayyokkk
1:06 AM  
Blogger Nashrex conteng...
aku br selesai membacanyer..
apa2pun lagu balas2 yg last tu mengingatkan aku masa skolah dulu2.. so rindu lah!!

* aku x ske camping gak!! leceh!!
2:13 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
ko tak ske? jarang ada lelaki tak ske camping. hanya ko ngan ADIAN je yg aku dengar camtu.
3:25 AM  
Blogger Adian conteng...
ahaha.... aku XSUKA camping! sangat susah utk menguruskan baju2 terpakai. zahahah...
10:19 AM  
Blogger Sobby conteng...
Aku dah lama tak g camping... Uwaaaaaa!! Dulu rajen g camping, g mandi sungai ramai2, g kem motivasi.. Hahaha.. motivasilah sangattt!! :D

Aku benci game "Burung antu".. Uhuuukkk.. Takot la bila kene tinggal sowang2 kt hutan.. Gile ape tinggalkan anak org sorang2 kt hutan? Buatnye apa2 jd kt aku.. sapa nk jawab?? kan kan kan?
1:12 PM  
Blogger Adlan conteng...
long time x jenguk.. sori la bz sket..

JSB.. dats the deal eh..

btw.. jmput la dtg KAED Fest 06 kat UIA next week.. 2-6 August ni..

tibe2 promote lak!
3:03 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
That's a great story. Waiting for more. » »
10:19 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Very nice site! Holmes humidifier 3400 levaquin http://www.coffee-maker-1.info Muscle twitching on xanax Hotels in warminsterwiltshire Web promotion monroe twp Accessory i mini mp3 player pod hot master spa tub Benadryl and impotence hair loss rogaine http://www.internetblackjack6.info cooper mastercraft tire
2:00 AM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."