Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Saturday, July 07, 2007

Diari seorang LULU

[ SATU ] :


Selamat ulangtahun ke-3 KUMPRINX.COM. Terima kasih kepada Encik Kumprinx kerna berselera menampal 'ucapan' yang aku hantar. Semoga Kumprinx.com menjadi dewasa bersama usia.





[ DUA ]

Akhirnya Latihan Industri sudah habis. Semalam hari terakhir aku bersama NK @ Ngai Architect. Memang aku selalu rasa malas nak pergi kerja, tapi bila dah sampai kantor, aku rasa seronok sekali. Dua bulan aku jalani rutin hidup sebagai seorang wanita bekerja. Isnin ni, aku akan kembali menjadi seorang pelajar universitas jurusan senibina yang bertekanan tinggi. I'm gonna miss those nice peoples in NK. Sedih betul rasanya semalam.


Lunch tu, kami buat farewell party la konon :p Bapak boss kasi wang kepada LaiLing supaya kami semua pergi lunch sama-sama sempena hari terakhir aku di firm tu. Terharu saya. Bapak boss tidak jadi menyertai lunch kami kerna dia pergi bertemu client.

photo : Makan Pizza Hut. The photo minus Ismail. Ismail pergi solat Jumaat.

Balik dari lunch, dalam pukul 2 petang tu kami terus naik ke kantor sebab aku harus cepat! Ada program lain menanti aku :D Sebenarnya, aku cuma ada waktu sehingga 2.30 petang sahaja untuk bersama mereka kerana selepas itu, aku harus ke acara lain. Macam diplomat rasanya. HAR HAR HAR! Di kantor, kami mengisi jam-jam terakhir dengan berfoto-mania. Sangat banyak aksi dirakamkan sampai perutku kembung sudah.Tetapi aku malas hendak membanting kudrat memasukkan gambar-gambar tersebut. Lain masa, mungkin.


photo : kawan-kawan di kantor selama dua bulan ini. Design architect, draftperson, secretary, me and the project architect (sekaligus menjadi cikgu 3D aku :p)


[ TIGA ]

Sepatutnya jam 2.30 bapak boss bilang isterinya akan menjemput aku dan Wong (arkitek firm kami). Tapi tunggu punya tunggu dekat jam 4 petang baru dia sampai. Aku pon tergesa-gesa kena tinggalkan kantor. Sebak pula rasa nak tinggal kantor, tinggalkan tempat yang aku duduki sleama 2 bulan, dan paling sedih, nak tinggalkan Kak Liza, LaiLing and Ismail yang dah jadi close dengan aku during these two months. Lepas bersalaman, berpelukan dan bermaaf-maafan, aku pon pergi tinggalkan kantor. Aku.. akan kembali lagi minggu depan! AHAHAH. Kerna borang record kerjaan aku masih pada bapak boss. Aku juga harus hantar report nanti untuk ditandatangai oleh Mr Ngai. Jumpa lagi!


Aku nak ke mana ni gopoh gapah tinggalkan kantor jam 4 petang?


Sebuah Perdana muncul depan bangunan kantor kami. Pertama kali aku bertemu dengan isteri Mr Ngai. Wow, she looks beautiful. Dia datang bersama seorang lelaki (interior designer mengikut jangkaan aku).

"Hi, Wong," Mrs. Ngai menyapa Wong. "Hi, so you are Lulu right?," Mrs. Ngai menyapa aku pula. What? Lulu? "Yea, I'm Nurul. Hi!," Aku cuba membetulkan nama aku. "Hi, Lulu," kata dia lagi.

Apa-apalah. Yang penting, dia nice seperti Mr. Ngai juga.


Maka, kami berempat pon meneruskan perjalanan ke KLCC. Kantor dah aku tinggalkan. Tamat sudah diari hidup aku sebagai seorang trainee architect di NK Architect. Sekarang, aku harus menuruti arahan terakhir dari bapak boss yang mahukan aku menghadiri ARCHIDEX07 di KLCC. Bapak boss sudah pon di sana bersama boss FTec. Kebetulan wife dia seorang interior designer, jadi dapatlah kami pergi bersama-sama.


[ EMPAT ]

What is Archidex? The meeting place for Architects, Interior Designers And Building Industry Professionals in Malaysia. ARCHIDEX 07 will showcase more than 600 booths of 180 local and overseas exhibitors in 5 halls at the convention centre. Exhibit categories includes building materials, sanitary wares, roofing, tiles & stone etc.

Disebabkan exhibition itu lebih banyak tertumpu kepada interior design, materials dan medan komersial kepada syarikat-syarikat pengeluar produk binaan, maka aku tentulah jadi blur di situ. Tidak berapa sesuai untuk pelajar aku pikir. Aku hanya tertarik dengan building exhibition oleh kompeni gergasi dalam architecture di Malaysia seperti Veritas, KCYS, SAA dan sebagainya. Disebabkan nama mereka besar, projek mereka besar, wang mereka besar dan kejayaan mereka juga besar, maka mereka diberi ruang besar untuk mempamerkan design mereka sebagai 'penyambut tetamu'. Yang ini aku tertarik. Aku juag tertarik nak melihat student exhibition dari semua institusi di Malaysia. And of course, glad to see UKM's product.

Sebelum berpecah, since aku dan Wong nak tgk architectural exhibiton dan Mrs Ngai and the other one Mr. Wong nak tgk ID punya exhibition, Mrs. Ngai ambil phone number aku supaya senang nak contact aku untuk balik sama-sama nanti. Semasa dia save number aku, aku intai skrin handphone dia, nak tengaok nama apakah yang akan diberikannya untuk aku. Mungkin dia tahu nama aku NURUL tetapi dia pelat dan sebut LULU. Tapi... bukan begitu!

Aku lihat dia save nama aku dalam phonebook dia sebagai ... LULU. Dan ketika berbual pon, dia sangat seronok menggelarkan aku sebagai Lulu. Dan aku pula tidak langsng mengambil inisiatif untuk memperbetulkannya. AHAHA. Aku dapat nama baru sudah.



photo : teka siapa punya projek? (Adian dan Farah... atau sesiapa je warga JSB... buktikan kepekaan anda! :p)

Alif punya pon ada. Tapi aku cuma sempat tgk sepintas lalu since lorong tu sempit, banyak orang. Jadi tak sure itu projek Alternative Healing ataupun Cottage Industry. Walaupon aku kurang faham dan tak berapa reti nak adapt dengan dunia arkitek dalam konteks yang lebih korporat, tapi aku rasa terharu juga sebab aku dibawa oleh boss ke situ. Kalau dia tak suruh aku pergi, pasti aku takkan pernah pergi. Ehehe. Terima kasih kat Wong sebab temankan aku sepnajang exhibition tu. Kalau Wong tak ada, lagilah aku blur kat situ.

Untuk kawan-kawan architecture yang tak berkesempatan, suasana ketika exhibiton adalah seperti ini :




photo : sangat ramai orang. Maksud aku, golongan profesional dengan fashion-fashion terkini mengalahkan upacara red carpet Grammy Awards (typical architecture life... what to say...) dan juga hidangan-hidangan red wain yang boleh didapati di mana-mana sahaja sekitar ruang exhibiton. Yang kelakarnya, lelaki pakai costume HANTU pon ada dan aku lah orangnya yang jadi mangsa kena usik. Malu betul. "You can't use this way!," dia buat suara seram dan halang aku dari jalan. Aku gelak sakan. Orang lain tengok je. Malu..malu.. (Apa kejadahnya ada penghibur jalanan dalam exhibition hall tu?)



photo : macam biasa. Bawak balik pamphlet sebanyak yang boleh.

[ LIMA ]

Aku ajak Wong keluar. Wong tanya nak buat satu round lagi tak. I say no. Kat luar hall, Wong brief aku tentang CPD point system yang harus dipatuhi oleh semua arkitek berdaftar termasuk graduate architect. Lepas tu aku ambil keputusan nak balik sendiri since Mrs. Ngai kata dia maybe lama lagi.


Aku cadangnya nak balik terus naik Putra. Tiba-tiba terlintas depan MNG.. engkau imaginelah macam mana penyakit histeria aku datang kan. Aku masuk MNG. Brengsek. Wang saku tinggal kurang dari RM100. MNG buat sales gila macam biasa. Aku pon naik gila. Keluar dari MNG, aku masuk MANGO. Sama je buat aku histeria. Cis cis cis. Buduh! Aku nampak tube dress dijual dengan harga RM100-RM200. Aku pasti ke KLCC kembali. Aku pasti. Dan juga pinafore hijau from MNG dijual dengan harga RM59.90. Tak tahan gua... Aku mesti dapatkan mereka.


Kepada peminat MNG, pergi lekas!


Tiba-tiba Mrs Ngai call dia tanya aku dah sampai rumah ke belum. Waktu tu aku dengan Topshops pulak tengah belek pinafore. Akhirnya aku balik ikut dia. Dia drop aku dekat Taman Midah. They are awesome! Semua orang yang aku kenal sepanjang dua bulan ni are awesome! Akan rindu kalian semua.

"See u, Lulu. All the best,"
"Okay, see u and thanx,"


Sampai rumah aku terus lembik kepenatan. Esok nak balik kampus. Lagilah sedih.

Labels: ,

 

19 Congteng-conteng:

Anonymous Anonymous conteng...
LULU..
yu sudah ade name glemer baru..
tak perlu chika chika bang bang.. erkerhkerhkherer..
tp CCBB best jugerk.. jdik, masih perlulah.. hhohoho..
tahniah kerna telah berakhir musim pekerjaan n slamat belajar kembali..
aku penat gile mendaftarkan dirik di uitm.. teraseee penattt.. hahaha.. rasenye ade gak jumpe2 junior dr seraya..
well, esok ade PPW.. aiseh.. baru berangan nak berjalan2 bersama adik sebelom bermula kuliah.. huuuuu.. well, ape nak jd jadikla..
banzaiiii

p/s: aku tidak tidor disini.. ngaha
4:59 PM  
Blogger Adian conteng...
hehehe... hmm projek tu xdapat dipastikan kepunyaan sape, cume yg pasti tu senior punye je. tu pn nasib baik ade tanda plaza tol bangi (sbb projek dorg kat bangi je), kalu x aku xtau pn. hmm afiq jamel pn g gak. die kate projek "org tu", johan ngan tu lit boon ade. AAA... so tu mesti either johan or tu lit boon kan. hehe... last day aku pn sedih gak. wuuu...
5:34 PM  
Blogger Nashrex conteng...
Lulu.. kalini aku bukan pengomen pertama. rasa sungguh best dlm arch field ni kan? nampak cam besh je..
5:47 PM  
Blogger fara-D conteng...
wah!i baru balik from archidex. waduh! bes pe tgk material2 tuh..... im glad member yg aku follow tu petah je bertanya...kalo tak, blur je... eyh, mcm2 bleh dpt kat ctu sbenanye...kne pandai kona2 ... tini (the fren) dak archi gak, uitm. mujoooo la g ngan dia!hiks! kalo g sorg? melopong!!

u...see u tomolo...eh! monday!! hehehe!!
6:51 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
astri - chika chika bang bang tu cam nama lampin pakai buang... Lulu plak cm nama budak pompuan sengal. ahahahaa... ko tdo sini.... jgn tanak mengaku plak.

adian - eler... tak aci lah dah ada hint. Itu Johan punya. Tu Lit Boon ngan alip punya aku tak sempat nak snap.sbb ruang utk student sempit je.

nash - best. macam2 event. kalau orang kaki party, mmg dia rasa bertambah heaven la architecture ni.

farah - aku pegi dgn arkitek. xde kwn time tu so aku jadi sgt serius... kami discuss pon secara intelek and... u know la kan, bila campur2 ngan arkitek + ID yg kerjanya bawak2 client ni... aku jd sgt blur. Bcoz dorang fokus pd komersial. Aku sorang malay kat situ dan pengetahuan yg sgt sgt sedikit. Tp that wong guys... dia byk la cerita ceriti kat aku pasal every materials tapi AS AN ARCHITECT IN A REAL WORLD. He said.. jgn percaya sgt kata2 exhibitor. ahahaha... Yes, u;re rite. i learned a lot. Terutamanya tentang the reality in architecture. Kdg2 takut pon ada.

hey, see u pagi monday!
7:26 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
wahahaha...sy pon pegi juga..tp KLCC je,tak jengok pon exhibition tuh kerna bundaku ingin pulang awal..
ih,sayang pula tak jengok eventhough aku bkn ade kene mengana dgn donia femes nieh!
7:37 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
wahaha..name LULU ek..eh,wong tuh cam penah nampak la..ade iras2 seseorg..

SELAMAT PULANG KE UKM..kek kukusmu tak terbuat lg..arituh buatkan untuk adekku yg bawa pulang ke ostel.maaf deh,nnt kalo ade mase,aku bg ek
7:46 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
aiza - next week g KLCC nak? kita shopping MNG SAHAJA. nak? ala... tak buat pon kek kukus kita :( next week nak! :( kalau aku tau ko minat nak tgk exhibition, leh aku bawak ko g smlm. Lgpon nk masok kena register. Sbb ko xde invitation PAM tu...
7:53 PM  
Blogger Nashrex conteng...
tp aku bukan kaki party.. tp nampak heaven jek.. hooh
8:57 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
aku pon. ahahaha!
9:10 PM  
Blogger Nashrex conteng...
ah.. ko peniru!
11:36 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
manusia ni ada persamaannya... ko tak belajar tu? dan manusia juga boleh belajar membesar melalui proses meniru. kau pernah belajar tu?
12:23 AM  
Blogger Nashrex conteng...
hmm.. btul gak.
kalau dalam bahasa peperiksaan namanya 'toyol'...

ekeke
7:38 AM  
Blogger fara-D conteng...
nak masok exhibition tuh tak payah pas pon boleh. tp utk hari sabtu ahad ni je la... sabtu n ahad utk public, yg time ko pegi tu nurul, mmg utk PAM je... ehek. tp i malas g jumaat, sbb nak spend dgn opismate...
9:30 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
nash - toyol2 tak main.

farah - oo..ye ke. patotpon bukan main korporat lagi time tu. siyes tak de muka student langsong yg aku nmpk. sumer org cam diplomat2... ngan fashion2 terkini mengalahkan grammy award. cuak gua beb...
8:13 PM  
Blogger Totin Jamain conteng...
esok kau sekolah kee
hwah.. blog kau pasti kesunyiann!!
8:53 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
totin - ha ah. sok sekolah. takyah keje dah. sedih. blog ni tah bulan mengambang bila pulak nk update.
9:52 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
ofis I dapat budak LI dari UKM jugak...
nasib baik diorang comel² dan rajin membantu kitorang...
10:57 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
wizurai - klu camtu, suka la u... :p
11:27 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."