Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Sunday, July 01, 2007

Super ... what? I beg your pardon...

_________________________________________________

Attention!
Ini bakal menjadi sebuah topik yang kurang disenangi beberapa pihak, barangkali. Kalau engkau pendokong seni hiburan, pemuja dunia hiburan mahupun seorang yang bercita-cita menjadi seorang artis tersohor dunia, engkau mungkin tak berkenan dengan aku selepas ini. Tapi kalau engkau seorang profesional, kau bakal akur. Akur dalam diam pon tak mengapa.
_________________________________________________



Apa rakyat malaysia ni tak kenal erti JEMU ke? Tak jemu ke asyik disogokkan dengan program mencari 'bintang' lah konon. Penting sgt ke mencari 'superstar'? Apa 'superstar' boleh selamatkan Malaysia dari masalah kemiskinan luar bandar? Boleh bantu atasi masalah sosial pelajar sekolah? Boleh bantu mengatasi masalah banjir di KL? Boleh tolong selamatkan rakyat Islam yang berperang di Asia Barat? Boleh selamatkan penindasan golongan bawahan dari yang berkuasa? Boleh tolong menyelesaikan kes Attantuya? Boleh membantu kejayaan kempen inflasi sifar? Kalau aku teruskan mengaju soalan, sampai bulan July tahun depan pon kita semua akan terus hidup dengan soalan-soalan dunia.


Tak ada agenda lain ke selain memerah otak yang intelek tu demi menerbitkan sebuah program hiburan? Lepas satu...satu. Dulu aku cuma kenal Bintang RTM dengan Sinaran Pasport Kegemilangan sahaja. Tiba-tiba Akademi Fantasia meletup menjadi satu fenomena. Muncul pulak Malaysian Idol, Mentor, One In A Million, Gangstarz dan selonggok lagi program yang tak tersebutkan. Aku tidak hirau kalau engkau semua ada pandangan lain. Tapi bagi pandangan aku, cukup-cukuplah tu. Tak lama lagi muncul pulak MyStarz. My what? My star??! Excuse me! Aku tak akan sesekali 'berbintangkan' ENGKAU semua. Aku rasa nak muntah setimba dua. Aku jemu sangat. Aku semakin wonder... apakah negara kita terlalu terdesak perlukan seorang SUPERSTAR? Apakah yang boleh seorang superstar itu lakukan untuk negara dan bangsa? Oh, pertanyaan yang aku ajukan itu salah. Aku sepatutnya lebih mengutamakan persoalan ini ; Apakah seorang SUPERSTAR itu boleh lakukan untuk AGAMA? A simple question needs one big elaboration. Can you?


i just wonder.


Last time aku baca di MohdIsmail.com tentang artis perempuan botak. Aku tertarik dengan soalan terakhir yang ditinggalkannya menjadi satu SOALAN SUBJEKTIF. Tentang Sharifah Amani yang menegaskan, beliau sanggup berbotak demi seni. (Ohhh k.Engkau sayang seni engkau). Kenapa pulak beliau tidak sanggup bertudung demi agama? (engkau tak sayang agama engkau?) Wallahualam.


Manusia buruk dipandangan kita, belum tentu buruk di sisi Allah SWT.
Menegur itu kewajipan.
Merubah diri untuk menjadi lebih baik dan lebih menghampiri kesempurnaan itu tuntutan.




Tentang program realiti TV mencari super.. super what? Super saiya? Superman? Or what so ever the Super____ they gonna be, aku sudah jemu.
Tak apa.
Tak lama lagi pilihanraya.



aku nak pergi minum susu rendah lemak, rendah kalsium.
Menjaga kesihatan dan mencari yang halal itu fardhu.

Labels: , ,

 

37 Congteng-conteng:

Anonymous Anonymous conteng...
owh.. patut'lah kamu tak komen di'sana, kamu tuliskan sebaris perenggan yang cukup baik.. :)

dan, link itu aku suka, kerna bisa menjadikan aku seorang super..err..blogger?

thanks chika chika bang bang!
9:59 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
nash, sumpah aku tak tidur sini...
ha ha ha ha
10:00 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
ismail - yeahhh... nampaknya Nash tewas lagi buat kali kedua.tahniah Mail. Tahniah... Rasanya dia dah check out la mlm semalam. HAR HAR HAR! (kesian kat dia.. semua dengkikan dia).Kamu pasti kamu tak tdo sini?? :p Apsal nama aku jadi chika chika bang bang? lawak gila.Macam nama rancangan kanak-kanak dan lampin. :)) wakakaka. Insyaallah. Lepas ni, kamu bakal menjadi super... Super what?? :p Superblogger aku sokong.
10:03 PM  
Blogger Adian conteng...
aku benci gangstarz. tp yg plg menguji kesabaran ialah mystarz. aaaa xleh trima xleh trima!
10:13 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
adian - aku letih dgn semua2 agenda ni. Saja nak lalaikan masyarakat. Macam dah tak ada keje lain lagi bagus nak buat.
10:16 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
chika, sekali sekala pedas jugak ko punya kritik. aku sokong sesangat.

orang bawah selalu pandangan atas, jadi nak cerita atas lani. zaman sbelum2 ni takla keterlaluan sangat pertandingan sms ni. tapi masuk zaman lepas mulanya af agak ketara program2 cari bintang ni, ketara gila2.

katanya program2 ni dibuat bertujuan untuk melekakan manusia, antara negara2 di dunia ni berlaku perang, kacau bilau, tetapi dalam negara yang aman diberikan program2 suka ria hiburn agar mereka relax tak la sibuk2 nak tolong negra2 jiran yang haru biru. satu pendapatla.

walau apa pun, program tu dah ada.. peminatnya pon ada.. jadilah peminat yang bijak..
10:38 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
its so true, i just cant say others than agreeing your POV.

a pity, it is. Seeing our youth rots, seeing them wasted, for just a chance of stardom. And after that, what will it gives us other than scandals, and growing number of people protecting the so called *music for the masses*. Shame.

Have a look at popular malay forums, and guess which subforum having the most replies/threads counts? Hiburan. Entertainment. Gosip. Shame.

=)

Fuqaha.
10:46 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
anasx - terima aksih kerana bersetuju. Memang obvious fenomena ni menggila selepas Akademi Fantasia. Dulu aku tak rasa jemu, tak rasa letih atau dibodohkan. Tapi makin lama, dia makin seronok. Tak lama lagi jgn terkejut kalau semua ibubapa sanggup bergolok bergadai nyawa demi menyumbat anak mereka menjadi POPULAR DI PERSADA MUZIK. Oh, kejadian ni dah bermula sebenarnya. Tgk je, Studio Bintang Kecil. Aku sedih tgk ibubapa yg berlinang air mata tersedu sedan penuh terharu krn anak mereka berjaya menyertai rancangan mencari seorang 'bintang'. Apa kejadahnya? Aku nak semua ni DIHENTIKAN! Hiburan is okay as long as tak melampau. Tapi sekarang ni, kalau dah menangis, melalak dan berteriak bagai, meluat aku. Wallahualam.

Fuqaha - tq for the agreement. You're right about the forum and how serious selebriti popular mengalami keruntuhan moral.. I didnt say being an artist adalah hina. Tapi bukan ke ada lebih banyak perkara yang perlu 'digila-gilakan' oleh kita rather than 'mabok sangat' nak jadi artis. Sedih. I can't stay any longer watching those parents cried happily, terharu and what so ever just to see their daughters/sons bakal menjadi artis. WHAT THE.... huh? how?
11:01 PM  
Blogger Adian conteng...
a'ah studio bintang kecil tu. ya ampun... tp xtau la dorang ni, malas blaja ke, hidup susah ke, atau memang konfiden dengan bakat sendiri ke, watla 100 rancangan camni pun, audition mesti beratur panjang.. padahal cam xtau 90% yang masuk sebelum ni pun tenggelam dah. aduhai aduhai.. sedih
11:34 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
aku sangat gembira dengan entri chika kali ini. sungguh gembira sehingga berlinang air mata kegumbiraan. hehehe. aku pun tak paham dengan mereka2 ni... makin lama makin galak buat rancangan realiti tv mencari bintang... tak control langsung. mcm ni kah dikatakan malaysia negara islam?

bagi aku dulu sikit2 tu boleh tahan lagi. tapi bila satu... satu muncul tak dan-dan... aku naik menyampah..
12:02 AM  
Blogger Nashrex conteng...
aku dah kata. aku bukan tidur sini. cuma kimia kami sahaja sering menyatu. haahhaa~ *x salah mengalah kepada adik2 kecil* yg penting.. aku x tido sini! hohoho

alaa chika.. benda2 ni smua biasa laa. selagi ada yg minat, ada yg ingin melabur, permintaan ada, selagi itulah adanya nyanyi2 ni.

Bintang kecil tu, mmg nak menyuruh budak2 ni malas blajar, kecik2 suro jd pnyanyi. Tapi sbb diorang ni cumel2, aku pun layan gak. huhuhu
12:07 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
BEtul kata nashrex.. selagi ada permintaan, selagi ada di pasaran, selagi itu ada pengguna yang akan membeli sebab membeli nak hibur, selepas hibur baru bahagia.

semuanya bisnes, apa kira bisnes, janji untung, memang boleh berjuta punya buat pertandingan sms ni, ya la, adik beradik sebelah bapak ibu anak cap junjung semua sms, siap wat jumbo lagi 10 bijik sms terus sekali picit.

baru sorang ko chika yang sedar, tahu memang tak guna program2 cari super ni. tapi, 9 puluh 9 posen lagi yang suka, siap wat fan, klub sms plak dan macam2 la.

so peranan mahasiswa kini la kot boleh merubah negara 10 tahun lagi..
12:18 AM  
Blogger Aizar Azman conteng...
wahahah..
btol la blog ko ramai peminat..memang patot wat iklan ko blog ko!!
well,sy sokong anda!!tah hape2 tah punyer program..mmg cepat je remote tuh ubah channel..by tgk travel n living..tak pon TomTomBak..wahahaha
12:28 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
fath - tu la masalahnya. Dia muncul satu persatu. Mentang-mentanglah kita semua tgh lali, tgh asyik...layannn... dia pon amek kesempatan. Apa kejadahnya? Tu yg saya nak tau.

nash - ye. hari ni kau tak tdo sini. AHAHA... peminat mmg peminat. Tapi pihak yg bertanggungjawap, tanggungla dia nanti akibatnya!Aku serius naik sakit hati sbb dia muncul lagi dan lagi macam kita ni bodoh sgt tak ada perasaan jemu. Aku tak kira. Apapon inisiatif samada ADA atau TAK ADA, aku tak mau jadi orang 'buta'.Ikut je rentak kehidupan yg macam dah ditentu-tentukan oleh rancangan hiburan TV.

anasx - macam yang kamu ckp tadi. Hiburan ni bertujuan nak khayalkan rakyat malaysia yang aman damai ni supaya leka dan terlupa isu2 lain yg lebih besar. Sambil kita berhibur, yg 'tertentu' boleh siapkan agenda dan propaganda mereka dengan tenang tanpa kita menyedarinya. HOW? HOW?

aiza - blog aku 'hidup' kalau aku bercuti je. Kalau aku balik campus nanti... abes semuanya ditinggalkan. ekekeke.. Baik tgk CAtDog. AHAHAAH
12:47 AM  
Blogger Nashrex conteng...
aku pun akan lancar mengomen time cuti je.. pastu.. aku tak tidur lagi.. percayalah mael..

hahar
1:40 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
nash - akhirnya ko mengaku ko mmg tdo kat sini. miahahha!
2:33 AM  
Blogger Acaii Jawe conteng...
setuju setujuuuu..!!! *lambung2 chika...gagaga...
7:51 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
ngaha.. pade yang nk masok dunia seni diorang xkan peduli.. asal ade 'bakat' dan 'peluang' nak menang duit riban2.. sanggop masok semate2 nak mengejar glemer.. ala.. mcm af, kalah pon still glemer kan??

satu2nye pertandingan berasaskan agama tuh.. akademi al-quran .. tp, aku x stuju sgt... sbb unsur2 ke'AF'an hampir ada.. btol x?? kalo x btol maapkan kekhilafan dirik..

aku bebetol tgk af sampai seken season je.. lepas tuh.. babai .. hahahaha.. gangstarz? celebriteen, malaysian idol, OIAM . . . untung x tgk.. hahahaa.. slalu dengar bebudak citer je.. bosan ah..
bek tgk citer kat national geographic..

p/s: faisal melambung chika?? ngahahahaha...chika2 bang2..
ahahah
10:06 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
semua super in da making nie, leh buatkan semua tokei sms jadi super duper kaya, dan semua yg dok layan citer nie jadi super sengkek!

angel_baik
2:29 PM  
Blogger Nashrex conteng...
faisal..
aku ko xnak lambung ke?
4:53 PM  
Blogger Acaii Jawe conteng...
nash---> ko berat ya amat!! ~ekekekee...chika minum susu rendah lemak dan kalsium...maksudnya kalsium tulang dia kurang..jadi secara relativenye dia mesti ringan....*bijak bijak...:P
5:50 PM  
Blogger Nashrex conteng...
faisal.. ko tidow sini ehh..
hahahhaa
8:03 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
demi kamu chika.. akan aku komersialkan ungkapan Chika Chika Bang Bang! ha ha ha...
9:36 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
faisal lambong? umak ai...!

astri - aku bukan nak kata tak tgk. aku tgk.. tp bukanlah tgk sgt. bukanlah histeria, mabok cendawan bagai. aku sakit hati.amenda la chika2 bang2 tu. cam nama lampin pakai buang. ahahah

angel_baik - biar mereka jadi superstar, superhero, superpower, supershit or wut so ever. Kita jgn layan. Byk lagi agenda dunia yg blom abes.

nash - kalau dia lambong kau, penyek la dia.kau pon pasti tak naik tinggi. AHAHAHA *gurau-gurau*

faisal - susu segar ni rasa enak. tp kesannya blom terbukti. try ar pi lambong nash. tgk apa jadi.

nash - ooo.ko da pandai kasi ayat tu kat org lain eh? ayat tu untuk ko sorang je.

mael - kenapalah namaku sering dihiasragam. Baca je kat msjbox tu. Si Ina dok bagi nama2 ganjil buat aku...
11:46 PM  
Blogger uMIe MieSYa conteng...
Salam chika.. umie sokong 100%kata2 chika tu.. Kita sbg penonton nie sebenarnya yg dah terleka n x sedar diri kita nie hanya dipergunakan untuk kepentingan diorang je..

Tapi, umie suke tgk program 'BINTANG KECIL'....
hehehe
10:51 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
salam cik chika,
saya sering juga mengikuti tulisan kamu cuma tak pernah komen...kali ni saya amat bersetuju dengan kamu. Rancangan yg melalaikan ini dan tidak bermanfaat ini harus dihentikan demi kebaikan ummah.
Harap lebih ramai yg sependapat dengan kamu.
11:56 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
akak x brape layan sgt cite super-super ni...

satu je super yg akak layan...
SUPERNATURAL.. hehe...
2:56 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
umie - bintang kecik mmg comel. mmg seronok tgk. Tp kalau ditengok-tengok lagi dalam, lagi lama, kesian btol budak2 tu. Mak dgn bapak budak lagi kesian. Terharu sgt sampai nangis-nangis. Lain org, lain ideologinya. Tp yg benar, tetap benar.

azriey - terima kasih sbb membaca, dan terima kasih atas komen. Nak hentikan? Oh, bukan mudah. Kecuali 'yg bertanggungjawap membuat' itu akhirnya 'bertanggungjawap' nak menghentikan. Jawaplah dia kat akhirat sana.

ida-ayu-me - saya suka superman.
9:14 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
heroes!! hahaha
12:14 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
astri - aku teringat coklat HERO. sedapnya.
12:28 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
aku lambat lagi kali ini.. hanya memegang ranking ke 31... urmm..

aku jugak sudah cukup muak dgn realiti tv yg lahirkan penyanyi2 sumbang dan bersuara rabak (hahaha).. yang membuatkan manusia2 didalam itu dilabung2 dgn kesenangan dan kemewahan sedangkan kite kat luat ni tak dpt ape pon... aku tak paham kenape dierang terus jugak buat rancangan realiti tv mcm ni... walhal semua org tau industri muzik negara mmg sgt lembab skang ni... album melambak2.. kene cetak rompak.. mp3 berleluasa kat dunia maya tanpa sempadan ni.. tp lahirkan artis yg aku sendiri dah tak kenal sape... dah terlalu ramai..

kalau mereka menukar rancangan realiti tv dari mencari seorang penyanyi kepada pelakon, aku sgt setuju! (mungkin aku akan jadi salah seorg yg berbaris panjang ketika audition.. hahaha) Bg korang yg rajin menonton drama melayu... tak kira channel ape pon yg anda bukak (RTM1, RTM2, TV3, NTV7, 8TV, TV9) balik2 muka yg sama berlakon... aku dah naik muak... kdg2 tuh ada la bakat2 baru yg muncul dlm drama tuh sbg extra.. tp kalo drama tuh shoot kat melaka, muka2 itu semua adalah kawan aku.. hahaha.. sgt bosan aku menonton! aku rasa lebih relevan utk rancangan ini buat masa ni... takde la balik2 drama pebret aku dicemari dgn muka fahrin ahmad... hahaha

*skali lagi aku bakal dimarah kerana buat komen blog org macam entry blog sendiri.. hahaha
3:49 AM  
Blogger Nashrex conteng...
sungguh mengharukan.
blog sendiri tidak ditulis.. blog rakan menjadi mangsa...

apakah ironiknya ini semua wahai encik kay?
7:34 AM  
Blogger mixterr conteng...
(Ohhh k.Engkau sayang seni engkau). Kenapa pulak beliau tidak sanggup bertudung demi agama? (engkau tak sayang agama engkau?)...

kembang bulu roma aku ko ckp mcmtu.. btol tuu... yeahh aku sokong...!!
9:50 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
Jadi adakah cik nurul akan mengundi tahun ini?
6:15 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
kay - aku sebenarnya... tak kisah pon kalau kau nak tulis sepanjang mana pon. Nak take over aku pon boleh. tapi yang aku marah tu, bila ko dah menyentuh bab FAHRIN ni. Berani btol ko eh. WAKAKAKA!


nash - aku pon nk tanya ko nash. apa ironiknya ko asyik membantu aku mereply komen org kat sini? kata kau, kau bukan tdo kat sini. haaa... ayook! apa ironiknya?


mixter - semua pakat sokong. bila la aku nk jumpa rg yg tak sokong ni eh.


bibah - niatnya mmg besar begitulah. tapi pendaftaran tidak dibuat hingga kini. rugi kalau tak mengundi. rugi besar!
11:32 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Bukan mudah untuk mencari orang seperti saudari bagi menulis artikel seumpama ini. Apa pun, saya ucapkan tahniah atas usaha berani saudari! :)
11:43 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
writerdruid - tulis ajer tak kemana-mana... terima kasih kerana baca, komen dan bersetuju. sy tengah tggu orang yang tak bersetuju.
12:25 AM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."