Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Sunday, November 25, 2007

The Cupcake Story

Cupcake

Dengan perasaan malu dan bangga, diistiharkan bahawasanya aku telah mempunyai bakat membuat kek. Akhirnya. Terima kasih AIZAR kerna memberi sokongan paling extreme. Terima kasih jugak ke ibubapa, dan keluarga. AHAHA. Owh ... kepada individu yang memandang rendah kepada aku semalam, terima kasih. Kerna kalianlah, aku bangkit dengan hasil yang bagaikan mimpi dalam mimpi dalam mimpi dan mendalam-dalam lagi mimpinya.

Cupcake

This quote simply turn me on :
"my menu consisted of two choices ; take it or leave it"

And here we go.

Idea tercetus dari CUYA la. Cuya la punya pasal ni. Cuya lah yang buat aku tergila-gila nak buat cupcake ni. Semua Cuya lah! Hi, Cuya! Firstly, creadit to Cuya for the recipe. Your recipe tu senang difahami dan ditiru. Tq yea. Aku tak pandai mengarang resipi kerna aku seorang feminine baru nak jadi. Sesiapa yang ada kes sama dengan aku, bolehlah drop-by di SINI.


Cupcake

HELL ABOUT THE INGREDIENT - Aku suka benda yang organized. Kalau tak organized, alamatnya lambatlah aku bertindakbalas. Tangan pon melentik-lentik salin resipi Cuya. Punyalah cetek ilmu dapur aku ni, aku usung lah scrapbook aku ni ke sana ke mari sehinggalah ke supermarket. SUSAH i tell you! Cannot tahan wo mencarik bahan-bahannya yang sangat alien itu. Terpinga-pinga aku menghadap bahagian yang menyediakan bahan membuat kek. Rasa nak tarik-tarik je rambut. What the hell of the ingredient I'll be needed! The nite before, aku ada sms Aizar ... asking bout one 'alien' named 'shortening'. Okay, Aizar gelak-gelak. Gelak la kau! Then Aizar bagitaulah aku ertinya benda alah itu bersama kegunaannya. Tup-tup sampai supermarket, aku blur. Tak tau rupa benda alah 'shortening' tu macam mana. Ditambah pulak dengan curiosity aku tentang nama-nama gula yang pelbagai jenis. Gula halus, gula kasar, gula pasir, gula castor, gula ising, gula merah. HUH?! Kenapa tak guna je gula yang kita minum tu... !! And again, dapat ilmu dari Aizar and bunda that we HAVE TO use certain type of sugar untuk certain type masakan. Pandainya semua orang ni.

Dah ada semua bahan. I am happy and can't wait nak main masak-masak. Tiba-tiba tak jumpa cup. HAMPA. Dan sekaligus mematikan keterujaan. Lalu, kusimpan semua bahan ke tempat yang sesuai. Apalagi, on DVD. Lagi senang. Tak payah pikir nama-nama 'alien'. TAK JADI BUAT CUPCAKE.



HIDAYAH - Pagi-pagi semalam, Jullian sms time aku tgh tidur. Disebabkan terlalu mengantuk, aku tak baca sms tu dan delete. AHAHAHA! Tak lama lepas tu, Aizar pulak sms. Aku baca, dan selit handphone bawah bantal. Oops, rasa nak baca. Baca balik. Alahai, dia ajak pergi rumah Hidayah. Aku suruh Aizar pergi je la dengan Jullian yang semangat sangat nak pergi tu. Aku mengantuk sangat. Tak larat nak bangun. Tapi si Aizar ni paksa-paksa. Dan dia kata, Jullian keluar rumah around 1pm. Oh, lambat lagi. Oleh kerna kasihankan Aizar, aku setuju juga. Tapi aku memang malas nak keluar. Tapi dia paksa. Tapi aku malas. Tapi kesian Aizar tak ada teman. Aku pon berkorban. Okay, bihun sup yang mak Hidayah masak sedap. Sedap sangat. Hidayah, tq yea untuk makan-makan tu.


CUP - Balik dari rumah Hidayah, Aizar ni bagi idea nak pergi kedai kek yang dikatakannya sangat mengujakan di ... (di mana?) Kami pon ajaklah Jullian drop kitorang kat situ sekejap. Tiba-tiba semangat terbakar lagi. Sebab Aizar lah ni. Bukan main lagi ajar aku itu ini. "What? Haizum buat kek? Kek buat Haizum?," ada orang tu underestimate saya. Tapi saya tak tergugat pon.


Aizar tanya, nak dia tolong tak buat kek. I said NO I want to try it on my own. KONONLAH. 5 minutes lepas tu, sebok sms Aizar suruh datang rumah. AHAHA. So, kami mula buat dari pukul 5 petang.



Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Aku belajar
: gaul the mixture mesti dalam satu arah sahaja


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Decoration : kami nak kejar masa. Aizar kena balik before 9.30pm. Biasalah. Ibubapa dia sama macam ibubapa saya. Anak-anak tidak boleh berada di luar rumah pada waktu malam. Sebelum Maghrib, semua mesti kena ada dalam rumah.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Masa buat kek ni, teringat dekat my dear. Dulu pernahlah buat lawak nak kasi dia makan cake saya buat. Dear, I dah buat! See, this CUP of LOVE i dedicate for you. Ngee...
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

mycupCustom.jpg picture by klasik

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

And, done at 10 pm!

Tak percaya aku dah bake my very first cake ever. Dan jadi pulak tu! Sedap.. *angkat basket sendiri* Hey, hey .. bagi beginner like me... ni kira mabelless la ni. Abah kata, sedap. My brothers kata... bolehlah tapi diorang makan tak henti-henti sampailah pagi tadi. Ibu Aizar pon kata boleh tahan .. and Adek Bi suka my color yang melimpah ruah tu. AHAHA. Aizar, next week kita main masak-masak lagi ya!

Abah datang kat saya...
Rasa dahi saya...
And ...

"Demam ke? Tak pernah-pernah nak buat kek," Abah said, bisa as always.
Dan perbuatan aku semalam telah menimbulkan kontroversi dikalangan budak-budak lelaki dalam rumah ni. Diorang kata, kakak dorang kena sampuk. Terima kasihlah, saudara kandung semua.

AHAHA!
Buat malu aku je depan my pren. Kan Aizar kan? Aku talented kan? Bukan main comot aku kan? Maknanya, aku sangat committed. Abes baju kaw-kaw punya comot.

Malam tu, aku terus diserang sakit abdomen. Kepala pening. Rasa nak muntah. Tak sangka, kerja dapur memberi impak negatif kepada kesihatanku. Tapi aku sangat gembira kerna kekku dimakan oleh ramai orang.

Kepada yang memandang rendah : I did it, man!

Labels: ,

 

28 Congteng-conteng:

Anonymous Anonymous conteng...
huwaaaaa..
x dapek jiran di bukit bawah ni merase.. rekherkherkhekr
warne warni la..
i loyke
9:37 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
astri - aku bagi ko esok.
9:48 PM  
Blogger Adian conteng...
hmm... cambes je kaler2 tu. part tu je aku suke wat. hehe...
10:40 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
adian - masa buat part kaler2 tu... abes adek aku serbu. tanda soal, bintang senget, tahi lembu... semua ada. imagine klu kau buat bersama. mesti kuar mcm2 filtered words. AHAHAH!
10:43 PM  
Blogger fara-D conteng...
NAK JUGAKKKK!!!!!!!!!!!!!!!! *drooling!*

mummy saya tak kasik saya memasak apa2 yg membakar spt kek macroni bakar mau pun abu bakar, sbb dia kata microwave tu bengong ***hampaa....***
12:03 AM  
Blogger fara-D conteng...
btw, TAHNIAH! saya kagum sangat amat! chumeyl la cupcakes itu! bday saya nnt u wat la khas utk saya...sebijik pun takpa! huhuhu!!
12:05 AM  
Blogger GadiS HebaT conteng...
syg...tamo anta kat mmu mlka nih bg i rasa kaa??
i teringin sbb tgk u decorate tu cambeshh je...
ahahaha...
2:05 AM  
Blogger Tok Rimau conteng...
Thank you for the dedication tapi Tok tak makan kek cawan.

Jemput Ke Rumah Terbuka
8:29 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
Laaa..Baru blaja buat kek ka..
8:55 AM  
Blogger Masy conteng...
cawan itu nampak mahal :) oh 1st timer dlm usia kamu, kira ok. 1st timer dlm usia sy? kesiaaaannn~

(baru thn ni buat kek - skali tu jelah hihi)
11:55 AM  
Blogger HidayahSham conteng...
awk bole bukak kedai aa lps ni..nampak sungguh menarik dekorasi kek awk..tibe2 peyut ni jd lapo lak..huhuhu~
4:20 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
farah - yg klakarnya, kami tak reti guna oven. terpaksa call abah suh balik jap bake kan kek. ahaha.. seb baik abah ni kaki layan. AHAHA... insyaallah. i'll try my best utk buat sempena ur bday nxt yr. ok? or any occasion la. rasa proud je klu dpt bg satu studio rasa.

syaff - ala, nnt i post, posmen plak rembat dulu. abes tinggal cup je. cake dah xde.

tok rimau - awat tak mkn tok? ahaha....

mrozaidi - ye la.... ni pon kira dah PERISTIWA besar dah ni saya buat kek. Sunggoh x menyangka...

masy - cwn mahal? tah la. actually harga cawan yg berpatutan pon sy tak berapa tau. main beli je. ahaha... Masy, try la buat. Rasa sonok plak

hidayahsham - owh...jgn!!! bukak kedai tu rasa kelakar pulak. saya ni buat main-main bolehla. lgpon, sy ni jenis PEMALAS.
7:58 PM  
Blogger arefiz conteng...
kalo saya kawen, leh lar tempah kek utk kasik kat org.. dari nurul..~ bleyh bleyh..
10:23 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
arefiz - aaaa...x berani nk cakap. bunyinya enakutkan....
10:26 PM  
Blogger fairy conteng...
sy suka en3 ini!!

*err sebenarnye suke pd picturesnye aje
pandai u edit..
9:50 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
waaaaaaaaaaaa..baru je haku bace..
kagum2..ecece,tgkla teachernye sape..

congartez..pasni kite wat bende lain lak.aku suke la pasta..

p/s:aku igt,aku je yang mabuk kepayang buat kek tuh,aku balik,aku yg pening bagai..balik trus boom,tidow..extreme sunggoh..hahaa

faraaa..sy nak puding!!
5:20 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
kisah - tq... :)

si sengal - penat tp bessstttt
9:02 PM  
Blogger aunieZ conteng...
nice work beb..i bwat cupcake dulu pon x secun tu..
nk resipi topping dia bleh...? plz... ;)
11:04 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
haziqah - tq. recipe? click on CUYA. okay?
12:22 AM  
Blogger cepotet conteng...
wahhh.. congrats chika! sangat cumel dan nampak besh. kaler kaler tu sangat menarik. ai laik!
4:50 AM  
Blogger fara-D conteng...
nak pudding? ngah ngah! nnt the next time wat pudding i kasik u recipe...wahlalala
8:36 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
ernisuhana - tq.tq. tp x puas ati lg. nak buat lagi skali.

farah, - nak recipe puding!
1:57 PM  
Blogger Nyetok conteng...
Gilosss ko decorate kek cam hias blog..
5:53 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
nyetok - ok. komen ko ni mmg tak boleh blah. time kasih. sgt geli hati.
6:04 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
"Fuyoh!!! Haizum buat kek? Kek buat Haizum?,Haizum buat kek? HAIZUM buat kek?? HAIZUM BUAT kek??? HAIZUM BUAT KEK!!!" >disbelieve<..
Lulus Kementerian Kesihatan ke??
KwaKwaKwaKwak.. :P
10:26 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
WAAAAAHHHHH BERJAYA......TAHNIAH!

FOR THE 1ST TIME YE? HEHE...COMEY2...YANG PENTING SEDAP...YEEEHAAA...

AKHIRNYA, AKU MENJADI SEORANG GURU PEMBUAT CUP CAKES (WALAUPUN BUKAN TERER SGT...)
9:40 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
jullian - cis cis cis. jgn underestimate me ok. ingat i ni tak hebat ke? chef wannabe tau :P. mestila LULUS. siapa makan mesti rasa gembira.

cuya - see.... i dah buat ! tq 4 da recipe :p
10:30 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
U CAN DO THE WHOLE CAKE WITH THE RECIPE....I MEAN BOLEH LA BUAT KEK SEBIJI DENGAN GUNA RESEPI SAMA...SANGAT SEDAP DAN TAHAN LAMA... ;)
3:50 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."