Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Friday, November 02, 2007

Hey!

I am back!
Setelah sangat lama tidak conteng. Banyak benda happened. Tapi sekarang dalam musim peperiksaaan, so I would be on the fast track la kan. One big thing yang telah selesai dan sangat-sangat membuka ruang pernafasan yang baik adalah... DESIGN! Yeay, design sudah siap, sudah submit, sudah present, sudah review Internal and Externally. Hey, guys! Apalagi yang lebih mengujakan selain daripada melepaskan beban design, right?

Marilah kita ke point-point seterusnya :D


01 : DESIGN

Projek kali ni agak susah since kami dah mula buat 'real design'. Di mana kami sudah mula membuka-buka buku UBBL (Uniform Building by Law) iaitu sebuah buku undang-undang. Undang-undang? Annoying kan? Projek housing mungkin sounds like kecik dan senang tapi masyaAllah. 2 tahun setengah belajar senibina ni, airmata dah mula kering. Aku dah tak ada peruntukan masa untuk menangis lagi. Kalau down, aku tidur je. Sometimes bila sampai kat certain level tu emmang rasa give up yang amat. Waktu tu mulalah aku fikir nak pergi kawen dengan hartawan tempatan. Haihh... otak senteng.

Ini dia beberapa keping gambar untuk dibuat pekasam.

Photo : Panel pertama dan panel ke-6 saya. Kesemua panel disiapkan selama 24 jam tanpa henti dan tanpa mandi. Juga tanpa tidur semestinya selama 2 hari. Serius! Tidur lima minit pon tak!

Demi menyiapkan Panel Durjana ini, sebuah tragedi menyayat hati telah berlaku. Pertama, laptop saya yang antik itu bersikap bodoh dengan tidak membenarkan saya membuka Autocad2007, Sketchup 5 dan juga Adobe Photoshop. Imagine! Semua software penting tak boleh bukak. Ringan je tangan nak campak laptop dalam tong sampah. Aku pon nangis-nangis, terus start kereta nak balik hostel, tidur! Aku dah give up. Aku tekad nak tidur je sampai submission day. Biar mampos la dengan design tu. Luckily ada orang marah aku, tarik kunci kereta aku dan bersedia membenarkan aku guna desktop dia yang super laju tu. Maka, semangat ku naik smeula tetapi selepas itu, aku terpaksa pulangkan desktop beliau dan merempat menagih simpati menggunakan desktop Twin. Penderitaan betul!

Tengah-tengah malam barulah siap panel dan terus ke Serdang bertemu John untuk print. Ni print kali kedua tau. Kali ni kena RM102. John kata, panel siap print pukul 7 pagi. OMG! Pukul 9.30 pagi dah nak pin-up! Punyalah rushing tapi malam tu aku sempat tidur kerna aku tekad tidak mahu menyiapkan model. Tapi aku buat jugak. Sikit. Model aku cuma ada BASE dengan sebuah PARTY WALL sahaja. AHAHAHA! Yang mana akhirnya aku campak sahaja kepingan-kepingan board itu kesemuanya lalu pulang beradu.


Pukul 6 pagi lebih kurang, keluar pergi Serdang nak amek panel. Bullshit punya John! My boifren call dia berjuta kali tak jawap. Ketuk pintu, tak buka. Tekan loceng, tak respon. Senior pon try panggil dia tak berjaya. Aku duduk dalam kereta dah nak nangis. Sebab masa tu aku yakin, memang tak sempat nak pin-up pukul 9.30. Kami tunggu luar rumah dia pagi-pagi yang sejuk gila tu selama lebih 30 minit.Lecturer dah lah tak akan tolerate punya. Kalau cakap berbuih-buih masalah printing pon, tak ada nak faham. Kalaulah aku ada cash RM10 000 time tu, dah lama aku beli sebijik plotter letak kat bilik. Nak harapkan plotter jabatan, memang mati hidup balik pon susah nak dapat. Akhirnya dia bukak pintu jugak setelah hati aku berapi macam naga lapar. Shit!


Sampai studio, dah pukul 8 lebih dah. Terus potong board, nak tampal panel. Spray Mount pulak habes! Dah la kena gam guna gam kanak-kanak tu. Nasib baik si kekasih membantu kalau tak dah lama aku cabut balik, tidur! AHAHAH! Aku ni memang ratu emosi.

Ini Spray Mount. Antara barang kawalan dalam studio di mana setiap orang yang ada benda alah ni akan cuba SOROK seboleh yang mungkin. Sebab benda alah ni sangat penting. MAHAL tapi CEPAT HABIS. Tak ramai yang beli tapi suka meminta-minta kat orang lain. Kalau orang mintak kat aku, aku dengan jujurnya memberitahu bahawa TAK BOLEH PINJAM kecuali kepada orang-orang istimewa tertentu seperti teman baik dan kekasih.



Dan akhirnya, berjaya pin-up sebelum 9.30 pagi. Kalau lambat, nanti kena tolak markah! Tak sanggop mak!Maka, setelah berminggu-minggu tidak tidur, sampailah kepada hari Internal Review.


02 : SHOPPING

  • For Hari Raya (second round) - selepas final drawing submission. Mines Shopping Fair
  • The Day After Internal Review - The Garden, Midvelly

    Went to The Garden, Midvelly for the very first time. The Garden tu nak kata best sangat shopping, tak adalah sangat unless you have few thousands dalam poket. Sebab dia provide ruang untuk 100% designer's boutique. But the surrounding agak elit dan ada architectural element yang attractive jugak. Cuma wonder kenapa glass bridge tu dia tutup. Maybe dia tak mahu orang pijak glass tu. What the hell? So, cuma ornamentasilah ye? Ehehee. Tapi my boyfriend said, maybe still under construction works. Maybe dalam proses uji workability dia sebelum dibuka kepada awam. But I swear! Dia tak akan bukak! and owh, my boifren jugak said.. the architecture was quite the same dengan building dekat China. Okay, about The Garden lagi. My friend, yang kami panggil Gedix suka sangat makan dekat situ. So you guys, pergilah ke The Garden untuk makan! Aku? Tak pernah try because my number one restaurant still Ayamas. AHAHA.

    Aku sempat membazir wang di Robinsons membeli sebotol perfume Guess. At least i had bought somethng from The Garden. Ahak ahak. Bukan. Bukan. Sudah lama aku inginkan perfume tersebut. Maka, wang peruntukan untuk membeli jam tangan sudah kopak separuh. Tunggu budibicara dari ibunda untuk medapatkan kembali peruntukan jam tangan.
    The Garden tak ramai orang so can pose like hell. Tak ada orang nak jeling-jeling kambing. But look at that cramp pose of mine.

    Hasil belian.

    First time try this Cinnamon. Besar. Mengenyangkan dan tak taste sangat la.

    My wishlist. Dah beli!

    The boify bought for me.

    my current madness.

    Tak shopping banyak sebab ongkos tak baik.

  • Alamanda, Putrajaya - selepas Final review

    Kali kedua datang Alamanda nak makan sebenarnya. Dulu suka pergi Alamanda semata-mata nak makan kat Chicken Rice Shop. Tapi sekarang lagi suka makan kat foodcourt dia yang bersih dan selesa. Kali ni pergi memang shopping untuk perut. ! Mula-mula lunch dan selepas lunch, makanan sampingan yang berkolestrol tinggi dan tidak sihat:


    I luv food. Food luvs me. We are happy family. Lihat mulutku besar!

  • Mines Shopping Fair again selepas selesai final review.

    Sementara tunggu pukul 4 nak briefing dan buat majlis hari raya di studio, pergi Mines carik birthday present untuk studiomate.


    Perasan tak? Setiap kali selepas submission, pergi hiburkan hati di mall. Sebab itulah yang menyeronokkan aku. And don't stop me! That's my therapy la.



03 : EXTERNAL REVIEW

Oh. Hari Kebaya. Kami ni dah macam penari untuk The Kebaya Musical Theater. Ahaha.





Final review sebenarnya tak adalah apa sangat yang kami kena buat kecuali melaram sakan setiap semester sempena menyambut hari kemerdekaan. Dan sebagai laungan kepada.. SELAMAT DATANG, TIDUR!


Lecturer universiti lain dan arkitek dari luar akan datang untuk access kerja kami dan review grad yang lecturer kami bagi. Samada mereka setuju atau tak. So, grad kami boleh diupgrade ataupun boleh diturunkan oleh mereka. Pintu studio akan ditutup, kami akan duduk di luar studio sambil bergurau senda dan berlawak bodoh. Ataupun membuta! Sementara menunggu, kami akan berdebar-debar dan semakin cemas setiap kali pintu studio dibuka. Sebab orang-orang tertentu akan dipanggil untuk present kepada external. BUKAN SEMUA tau! Hanya mereka dengan kes tertentu sahaja. Imagine la bagaimana takutnya kalau-kalau nasib 'menyebelahi' aku pulak kan.


Pukul 4 petang ada jamuan hari raya dekat studio!



Sedap la puding Farah dengan Ainul buat tu. Sebab dia sangat milky and creamy. (Aku kan memang suka benda-benda kaya dengan lemak ni. AHAHA) Ye la tu sangat. Tah-tah mummy Farah yang buat. AHAHA. Larikkk!!!


04 : P.RA MLEE THE MUSICAL THEATER, Istana Budaya

(19 Oktober 07)

Omg! Oh My God! Splendid! Teater yang sangat sangat best! Aku pergi dengan of course lah, my boyfriend, Farah and Adian. Nana (Farah's sister) and friends, dan juga Hanif (Farah's bro) and friend. Ini Farah la punya idea. Dia dan Nana yang buat reservation dan buat payment. TQ very much my dearest friend. Teater tu memang sangat best! Sampai hari ni pon masih teringat-ingat malam kita menonton tu.Ajak Astri, dia cancel. Farah ajak Aizar, dia kata tak dapat nak pergi. You guys sangat rugi la.

Sean Ghazi memang amazing dan talented sangat. He can sings! Suara dia... lakonan dia.. perfect. Memilihi Sean Ghazi sebagai P.Ramlee memang pilihan yang paling tepat. Dan Liza Hanim sebagai Saloma. Oh My God! Liza Hanim, you are awesome! Dengar dia nyanyi malam tu, live lagi... suara dia memang mesmerized. Gemersik sangat even aku lagi suka dengar dia nyanyi than Saloma. Boleh pulak. AHAHA. Aku tak tahu pulak Siti Nurhaliza pegang watak Azizah. Suara Siti, as usual lah powerful. Tapi bagi personal view aku, dia tak berapa boleh berlakon. So... Siti, you better keep on singing je lah. TAPI! Suara Liza Hanim paling best sepanjang performance. Siti pon kalah I tell you.


There got good chemistry between Sean Ghazi dan Liza Hanim. As Remy and Sally. Oh. Part mereka dating tu sangat funny. Bergema satu panggung tu gelak. Setting dia memang fantastik. By the way, macam kata Farah.. Azizah masa kecik tu sangat cantik, comel dan attractive. Memang tak menyesal pergi menonton. Dan itu juga first time aku jejak Istana Budaya.


Kami menonton persembahan malam kedua. Persembahan akan berterusan hingga 3 November. Tapi tiket dah lama habis since malam mula perform lagi. Siapa tak sempat tu memang kasihan kerna teaternya sungguh asyik. Aku jadi tak senang duduk sebab kalau boleh tak nak terlepas pandang, terlepas dengar mahupun terlepas fokus pada apa-apa scene pon.


Farah, jom teater lagi!


Teater mula jam 8 malam. Aku pon tak sure berapa lama tapi almost 3 hours kot.Masa dah tamat teater, kami terus keluar dan terpisah dengan Farah and family. Aku, the boyfriend and Adian jalan-jalan sekeliling Istana Budaya untuk pozzy la.

Tiba-tiba si Adian ni cakap.. "jom tunggu. entah2 jumpa artis. Mesti ada sesi untuk autograf". Aku pon layann. Tiba-tiba nampak ramai orang serbu depan pintu. Yes, that's it! Adian pergi beli poster RM7 dan aku queue up. My bf standby camera. Aku cuma pergi amek autograf Siti and Melisa Saila dan salam dua orang ni je. Cuma berfoto dengan Siti plus the other 4. Nak pergi dekat Sean Ghazi, takkanlah nak bersalm dengan dia kan. Si Atilia tu pulak, aku tak kenal. AHAHAH.





Lihatlah senyuman aku yang fake itu. Hinggakan mukaku nampak lain macam benar. Aku bukan peminat fanatik Siti. Cuma dengar-dengar je lagu dia. Tapi dia Malaysia No. 1 Superstar kan. Then what's so wrong to take picture with her kan? Tapi seriously.. she's beautiful. Skin dia cantik and dia soft spoken.

Tak macam si Eddy ni. Ya Allah. Sabar je. Tapi he is Adian. Memang pencinta muzik yang global. Dan seperti kata Adian, gambar tengah tu membuatkan Farah sangat emosi. Farah kan tengah kemarukkan si Sean Ghazi tu. Sampai ada hati nak pergi lagi Istana Budaya the next day hanya nak jumpa Sean Ghazi at 12 midnite. AHAHA. And the bf didn't have the excitement to pose with these artists. Ehehe. sebab dia kenal Siti je.



Rasa sangat bersalah kat Farah and Nana sebab tak tunggu mereka untuk bergambar. Bukan tak carik, tapi base on masalah teknikal enpon2 kami... tak dapat nak contact. Kesian Farah. Farah, ya ampun.



Uik. Banyak pulak 'fast track' aku ni. Entah bila akan update lagi, biar masa menentukan. Isnin ni paper Ukur Tanah. Aku belum baca sepatah haram pon. Wish me luck!

Labels: , , ,

 

16 Congteng-conteng:

Blogger Adian conteng...
This comment has been removed by the author.
5:09 PM  
Blogger Adian conteng...
xbyk nk komen.. design cam sheet. xlarat nk ckp ape dah. model lagila xde mood langsung nk usik. mogok utk sem ni.

waa byknye shopping

haha apakah rasionalnya gambar itu diletakkan. nggak perlu!
6:24 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Wa! Dah loose weight nampak!! :P

Actually if u perasan, all new shopping complex, dalam nyer same je.. The Gardens, Pyramid II, Pavilion..takde byk beza..

Tak sangka u peminat theatre.. :P

p/s: Post la gambar bf tuuu...nak tgk jugak..
8:16 PM  
Blogger fara-D conteng...
waaa...makan hati!makan hati! makan hati!!!!!!!

xpe xpe....there's always next tyme! kang aku siap bwk kamera baru abah aku amek gambo sean ghazi!miaaahha!!

ey, hello! i btol2 wat pudding tu ngan enul yer...dgn supervision from mummy yer! haha!cuma mummy bising selection cocktail tuh dr brand yg tak kena dgn taste dia. alahai mummy, bajet la katakan.hiks!

isk.ko la ni. dah wat aku kemaruk bubble jugak! tidaak! (cuma beza nye, ko aku kenali dgn bubble, aku shida kenali dgn TASBIH!aihh!muslimah la akuh!!!)
8:26 PM  
Blogger Totin Jamain conteng...
hoi
bapak bagak gile entryyyyyyyyyy
mula2 semangat nak baca
lama2 dah dah
tengok gambar je
part p ramlee teather muzikal tu baru bacew
hwaaa
jelesss
nak gi aritu
skali tak clash ngan cuti plak
haihhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!





p/s: ct ngan kaw mcm lagi lawa kaw je
hahhaa
12:03 AM  
Blogger DaRk AnGeL conteng...
nice entry... everything...
wish i was at the theatre...
n good luck wif ur ukur tanah paper....
12:16 PM  
Blogger Izham Miyake conteng...
wah wah wah.. design dia cantik sungguh..

boleh lah saya mintak nak designkan susun atur gambar untuk album nanti ek?
10:35 PM  
Blogger Nashrex conteng...
misai adian ngan sean ghazi sama siol. hahaha
2:45 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
aku stuju ngan pakcik juli..
ko da slim la.. erkerhkerh..
wah..
banyak shopping.. kang da cuti, nak shopping ajak la aiii..
aku pon tingin nak shopping, tp slalu x lepas sebab xde geng.. nghahahahaha..

maap sbb cancel gi teater tu..of kos la aku nak pegi..tp aku ade prob skit.. ampon bos.. hehehe

p/s: farah, adian nampak seghuper mcm sean// so, conclusion adian=sean.. erkerhkerhkerh.. mentak otograp adiann
10:08 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
undang-undang? annoying?
iskh iskh iskh...

seronok ye dpt pegi p ramlee the musical. harap diaorang buat kat sini juga.
5:04 AM  
Blogger Kemat conteng...
lepas geram ker..skali updet banyak terus.....banyak ups and downs... itulah kehidupan...design tu, menarik... salute la pada budak2 architecture UKM, walaupun Jbatan nie baru tp hasil2 dia membanggakan..
8:14 AM  
Blogger fara-D conteng...
adian??? aaa....ferlu kah? tammo, i nak sean ghazi jer!huks!
11:20 AM  
Blogger nieja conteng...
wah n3 pnjg nakmampos..x lrat nak bace haha.. hoi shopping x agak2..jelesh neh
11:08 PM  
Blogger Nashrex conteng...
adian ghazi.. nak sainnn.. (sambil tarik baju)
12:11 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
ADIAN! kan sudah ku bilang. ENGKAU dan SI GHAZI tu look alike. BETOL ni. lagi2 tang MISAI. ENGKAU suka tak???
1:22 AM  
Blogger Adlan conteng...
slm.. lama x jenguk blog.. byk skali citer suka duka kali ni ye..

i enjoy part submission.. nak tgk jugak bod 2-5 tu..

emm.. i'm sorry for d loss..

happy holiday too..
10:16 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."