Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Sunday, February 24, 2008

Back to the root

Theater.
Opera.
Theater.
Opera.
Opera.
Theater.
Auditorium.
Acoustic.
Opera.
Theater.


Disimpulkan menjadi satu : Final project ni macam takut je. Study acoustic bagai. Mengalah sebelum berjuang adalah ciri-ciri kejatuhan maruah. Ih. Susah belajar seni bina. Lagi-lagi dalam misi menuju sustainability ni.



Untuk mencapai misi universitas ke arah sustainable architecture, studio kami dijadikan ujikaji budaya. Menurut pensyarah, sustainability itu harus disemat dalam diri kami sendiri sebelum diaplikasikan ke atas bangunan. Kalau engkau mahu aku cerita apa itu sustainable architecture, aku akan memerlukan persembahan bantuan Microsoft Office Power Point. Cerita dia panjang. Untuk kefahaman umum, sustainable architecture adalah seni bina yang menghormati alam, keaslian, dan something like back to the root. Engkau masih tak faham? Duduk diam dan terus baca .

Untuk langkah pertama, Puan Akmal dan para pensyarah mencadangkan studio kami :
  1. memakai fabrik batik setiap Khamis dan pada hari formal. Sangatlah tak nak. Maafkan saja aku.
  2. makan menggunakan dulang secara beramai-ramai. Pergi cafe, minta dulang dan isi nasik juga lauk-pauk untuk dikongsi bersama dalam 4, 5 orang. Yeww! Hanya kalau semua orang susah sahih hygenic, barulah aku deal.
  3. bila hidangkan pensyarah food ketika presentation, jangan hidang dalam pinggan, hidang guna daun pisang. Sudah! Satu kerja cari daun pisang pulak.
  4. Tak boleh guna botol-botol mineral water yang tidak sustainable.
  5. Kutip kayu-kayan bermutu dibuat bahan struktur dalam construction.
Ini semua macam cadangan mulut saja lah. Aku harap pensyarah tak berniat menjatuhkan hukum secara mandatori.


Walllaah!
Ya ya. Back to the root memang satu pengajaran yang perlu kita semua didik diri secara natural. Tetapi bagi aku, ianya tidak akan lebih dari sekadar sebuah revivalism. In term of practicality, ia macam sandiwara.


Cuma mahu berkongsi dengan engkau semua. Betapa seronok mendengar talks in architecture. There you'll learn all about life. Architecture is all about life. You have to be a doctor, a patient, a patient's family, and even an architect to design a hospital. Seriously. Kena tahu everything about hospitality. Then, you gonna read mountains of medical books. See... Sekarang, kami nak design Performing Art Center, we have to study about Penang's naturality, culture and heritage. And of course, acoustic. Oh.Kami dah buat semua benda termasuklah belajar psychology, soul and poetic value.


Bangunan aesthetic ; ada soul ; technically good ; and healthy.

You think it's easy?
Think twice.
And trice.

Aku suka dua sesi briefing on last Thursday and Friday. Seronok. Honestly, apa yang pensyarah katakan had ... (at least) mempengaruhi minda aku. Kita kena kembali ke akar umbi. Mempelajari etika tradisi. Not only to save our beloved Earth, but to grab as many AWARD as we can. AHAHAHAHHA!. Betul, babe! Best buildings akan menang award. Macam artis pulak.

we are the architects of 2020!

Am I?

What are my 5 years planning? Who am I in the next 5 years time?
Tidak pasti. Tetapi sekarang ni, aku sudah ada naluri untuk menimang cahaya mata. Ehem. Maksud aku, memiliki mata yang bercahaya. Ya. ya! Mata yang sihat. Dan aku kenalah belajar menggunakan eye-mo tanpa berasa geli-geleman. (purrrfttt!) Maybe, aku sudah mendirikan rumah tangga. Ya ya! Yang bermaksud, aku akan menjadi arkitek yang merekabentuk sebuah rumah yang mempunya tangga spiral. Ya! Begitulah. Dan aku juga plan untuk honeymoon sebanyak 25 kali. Err.. maksudnya, hendak naik ke bulan sebanyak 25 kali. Ya. Itu sahaja. Simple Plan. Planning lain? Aku mahu beli rumah di Hollywood dan makan dinner at least sekali dengan Lee Hom. Mahu shopping sakan di Beverly Hills. Yang ini, tiada maksud tersirat kerana ia memang sesuatu yang straight to the point. Ehehe. Mata yang bercahaya! Cahaya! Cahaya! Bila dibaca-baca semula, ini seperti bukan sebuah planning. Ini macam sebuah karangan 'Mimpi Saya'. Kesian engkau semua kerna membaca tulisan murahan ini. Kesian engkau semua! Kesian sangat.


Masih mahu baca?


Aku berasa sangat bosan beberapa minggu ini. Ada beberapa perkara nak aku lakukan. Dan aku akan lakukan walaupun secara sendiri.
  1. Pergi upgrade laptop pada hujung minggu.
  2. Membeli printer dan scanner pada hujung minggu.
  3. Membeli belah. Lama tak membeli belah kerna aku tiada mood hendak membeli belah kerna setiap kali membeli belah, pasti aku akan ketemu satu masalah rumit. Aku bosan! Aku tak peduli lagi. Aku akan pergi secara sendiri. Kerna secara jujur, aku berasa sangat pilu kerna aktiviti beli belah aku sudah tidak macam dulu. Terganggu. Terbatas. Ada banyak syarat. Definisi Shopping bagi aku ialah keluar masuk ke semua butik / kedai secara tenang. Aku sangat rindu mahu membeli belah seperti itu. Tetapi tidak tahu harus bagaimana caranya. Mungkin melakukan sesuatu secara sendiri mengikut kemahuan sendiri akan menyeronokkan hati sendiri. Stress macam kerbau.
  4. Aku mahu perfume. PERFUME. PERFUME. PERFUME. Baru aku sedar, dah berapa bulan tak beli walau sebotol perfume pon. Sangat tak rockstar!
  5. Aku tidak mahu diganggu pada ketika aku berasa nyaman. Berdua lebih baik. No third party involved. Or else, I prefer to be alone. Because time is the only thing that money cannot buy. Kalau masa boleh beli, aku sudah beli kesemua masa dan simpan sebagai bekalan di hari depan.
Arkitek tidak boleh buang masa. Menghabiskan jumlah waktu yang lama untuk blog adalah tidak wise. Kerna blog ini tidak menjana wang (Mampus aku lepas ni, adalah tu orang nak ambil kesempatan mengajar aku online business. Get lost!) Kalau engkau tahu caranya menjana wang dengan menghasilkan entry yang sangat panjang macam extremist, engkau boleh buat deal dengan aku ok. Sekejap je aku boleh kaya. Aku suka magik. Aku mahu magik yang boleh menukarkan huruf-huruf karangan aku menjadi dolar. Siapa magician, ym aku ok. Kalau bukan magician ... pergi ym orang lain ok. AHAAHA. Pendek kata, siapa banyak duit tapi rasa nak buang duit ... boleh buang dekat aku. Aku nak pergi Beverly Hills. (suka hati aku je)



edit:

Ada seorang member bernama Fara mintak tolong aku promote satu charity concert ni. Bagi menambah functionality blog aku yang tak berapa berfungsi optimum ni, aku tak da kesah pun membuat iklan. Iklan ni tak jana wang ok. Engkau jangan ingat aku dah sign up online business.



Tiket berharga RM10 sudah sold out. Siapa berminat, sediakan RM15 sahaja dan boleh menghubungi Far menerusi YM beliau : Sweetgirlfean

Selebihnya boleh klik juga di poster dan baca secara baris ke baris. Aku tak da kaitan ya dengan concert ini. Jangan YM aku. YM Far sahaja. Kalau engkau YM aku tanya pasal concert, aku akan tipu engkau secara extreme. HAHA.

Dear Far yang muda,
artist Taiwan tak da ka?
Lee Hom?
Jay Chou?

Labels:

 

22 Congteng-conteng:

Blogger :: Wiween :: conteng...
dik chika,
akak doakan adik akan jd arkitek yg bagus.;)

eh kite serupa.akak jugak sgt suke membeli perfume biarpun sedang dlm ke'pokaiian.haha

last but not least, jaga mata elok2 okeh. Mata seorang arkitek sgt penting.;)
9:01 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
WIWEEN - jaga mata dan cahaya mata. ahahaha. tq kakak. semoga kakak menjadi cikgu yang luar biasa ok. cikgu-cikgu tipikal adalah bosa. mereka berlagak besar dgn anak murid. sgt tak cool. AHAHA
9:06 PM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
dik chika,
wokeh.akak akan menjadi cikgu yg luar biasa.tp bukan alien okeh? yerp, cikgu tipikal mmg sgt bosan. Mereka hanya tau mengajar tp tidak mengambil tahu kemampuan pelajar. SGT BOSAN. Jd doakan akak tidak menjadi seperti itu okeh?

catatan tambahan : keep on blogging okeh! ur blog is one of my favourites.;)
9:40 PM  
Blogger cepotet conteng...
macam macam adik ini. err.. saya teringin nak punyai suami arkitek. ada? ngeee..
12:00 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
WIWEEN - ya ya. jadilah kakak seorang cikgu yang luarbiasa dengan magiknya! eheheh... favorite? umak aih... sangat tq.

ERNI - lecturer saya nak? ahaha. sbb kawan2 saya blom jadi arkitek lagi. :p
12:54 AM  
Blogger cepotet conteng...
lecturer? oh, tidak mahu. itu lecturer bukan arkitek. kakak mahu arkitek la dik. harharhar.. gurau aja. ;)

(tapi kalau ada, memang bagus!) :p
1:44 AM  
Blogger Tok Rimau conteng...
Dalam kelas Language Games juga, lecturer suka guna kata kunci "Sustainability." Dia tidak suka lesson plan yang menggunakan peralatan mahal sebagai alat bantu mengajar.

Kalau boleh buat Language Games yg guna sehelai kertas je. Tidak mahal dan boleh bermain berulang.

Win Lose or Draw
Charade

Ini game yg ada sustainability. Scrabble tidak. Ia mahal.
8:27 AM  
Blogger Masy conteng...
makan guna dulang. i'm ok with it, but NOT in the cafe pls! kang org ingat pelarian mana laaa plk dah sesat kat U ni hahahaha

camne laaa lecturer u bole pk mende2 ni, heran betoi.
8:37 AM  
Blogger Along conteng...
cik sweetgirlfean ituh pun ade memohon dan merayu pada along utk meletakkan iklan voices pada blog...




tapi.



along lupa.
haha.


baca entry kamu baru teringat.



maka sedikit menyesal jugak aa baca entry neh.
kan da xpasal-pasal kene wat entry :P


idop chika!
9:20 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
ERNI - kakak, all my lecturers tu ARKITEK la kakak oi. mereka even ada firm sendiri and ada projek sendiri. Ckp je nak yg camner. Yg kaya ? creative? stylo? bujang? dah kawen? dah kawen 2? semua ada... ahahaha

Tok Rimau - kan bagus mcm tu. sustainability kena dididik ke dlm setiap individu dari akar umbi. kalau tem\rlambat, susah. juz like me.. :(

MASY - ye la kan.. tengah2 sibuk architect around the world promote sustainable architecture ni... macam2 idea klasik la kuar. ahhaha

ALONG - ayyokkk.. kakak tak buattt.. :p
10:48 AM  
Blogger f a R conteng...
kakak chika, kl kakak bole carikkan artis taiwan yg hanye perlu dibayar at less than rm1000, then boleh la. hehheehe :p
11:53 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
FAR - aik? tak da ka? ahahahah. klu ada artis taiwan kang, mau tiket RM15 jadi RM150.
12:34 PM  
Blogger Meera Melati conteng...
jalan-jalan cari cerita jap...
3:34 PM  
Blogger umi_e conteng...
ermmmmmmmm arkitek wat rumah juga ke? Bolehlah buat latihan untuk design plan umah utk kak e kot ;)

eehhhhhhhhhhhh kak e bz ler hari ni tak sempat ler nak wat pe2
8:55 PM  
Blogger Fakyew conteng...
sami malaysia?
6:47 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
saya impikan cahaya mata dari seorang yang matanya bercahaya.... maksudnya saya juga mahukan mata yg bercahaya, so... org yg dah punya mata bercahaya bolehlah beri tunjuk ajar macamana nak dapt cahaya mata@mata bercahaya...

tetiba rasa geram nak gigit idung orang...
1:55 AM  
Blogger Unknown conteng...
cik bakal ARKITEK...design building jgn lengkok2...kasi mudah cik bakal QS ni buat measurement yer...

hhehe
4:53 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
MEERA - cari cerita tak pe. cari makan.. tak da :D

KAK E - kak E nak rumah ke? esok saya bagi. cewwwahhh... macam beli gula plak.

TIMYOHANNON - apa sami malaysia?

PJAY - mahu cahaya mata ke? atau mahu mata yang bercahaya? pilih..pilih...

EIZA - lengkok2 ar baru thrilllllll... AHAHAH
8:51 PM  
Blogger HidayahSham conteng...
aa..lame tak menyonteng di ruang komen awk..ngehehe.awk tak gi ka charity concert tersebut?
6:56 PM  
Blogger Yazid Husain conteng...
suport our local band
check check rock rock
3:41 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Nak Jadi Arkitek Kena Ada Pengorbanan Masa Dan Tido Dalam Kerja Serta Kekuatan Kerja Yang Tidak Kepenatan..

Itu Yang Diberitahu Oleh Rakan Daripada Bidang Arkitek...Untuk kerja Arkitek La..Kena Cam Tu..
8:47 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Laa.. Ruginye Tak Apply Arkitek Dulu.. Amik Lukisan Kejuruteraan Kat Skolah Menengah.. Tapi Sampai Situ Je La. SPM Pun Siap Amik Pendidikan Seni Tu. Huhu..
11:24 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."