Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Wednesday, March 26, 2008

Ayat-Ayat Cinta

"setiap manusia itu, boleh dijodohkan dengan sesiapa sahaja mengikut kehendak-NYA,"

"Seperti Sungai Nil dan juga Mesir. Itu juga jodoh,"

Aku suka Ayat-Ayat Cinta. Sudah selesai menonton filemnya. Novel tersebut semacam harus ditinggalkan atau apa? Tetapi ramai yang berpendapat, membaca novelnya lagi berkesan. Haruslah aku tamatkan juga novel tersebut. Puasnya hati sudah selesai menonton. Lama rasanya aku menanti filem ni.


Kisahnya berlatar belakangkan Mesir dan masyarakat Mesir sendiri yang pelbagai bangsa. Fahri, penuntut Universiti Al-Azhar. Maria, gadis kristian cantik yang mendalami Islam kerana Fahri . Tapi keliru antara cinta dan keinginan untuk memiliki. Aisyah, gadis kaya dari Jerman yang menikahi Fahri dan sanggup berkongsi kasih dengan wanita lain. Noura, gadis yang mengalami desakan hidup, ternoda, dan tergadai iman kerana cinta. Hmm. Sangat menarik. Semacam mahu menonton lagi.

Scene dia sangat ringkas tapi terkesan. Selepas menonton, percayalah yang engkau bakal sedar bahawa dalam hidup ini, kita belum mengejar cinta. Kita cuma punya keinginan untuk memiliki. Aku juga. Aku juga selalu mengejar untuk memiliki dan bukannya cinta. Dan yang namanya cinta itu, tidak harus memiliki.

Maafkan aku. Bukan atas kesalahanku. Tetapi atas kebodohanku. Aku tidak dapat membezakan antara cinta, dan keinginan untuk memiliki. Ajarin aku solat, Fahri - Maria.

Ah. Aku suka gaya Fahri yang lekas menjauhkan matanya dari tertancap pada cantiknya sepasang mata wanita. Hmm. Menitik air mata menonton filem ni. Honestly, aku bukan perempuan sebaik Aisyah. Berkongsi kasih apatah lagi. Tapi aku juga tidak akan sejahat Noura yang sanggop memfitnah demi cinta.

"Perkahwinan itu melengkapkan agamamu. Bernikahlah dengan wanita yang engkau cintai"


Siapa belum menonton, cepatlah menonton! Kalau kamu pernah menuntut di Al-Azhar atau di mana-mana tanah Arab, mungkin lebih terkesan pada diri. Atau kalau kamu pandai berbahasa arab, mungkin lebih feeling :)

Ayat-Ayat Cinta

desir pasir di padang tandus
segersang pemikiran hati
terkisah ku di antara cinta yang rumit

bila keyakinanku datang
kasih bukan sekadar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan

maafkan bila ku tak sempurna
cinta ini tak mungkin ku cegah
ayat-ayat cinta bercerita
cintaku padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan ku bisa hidup lebih lama
namun harus ku tinggalkan cinta
ketika ku bersujud

bila keyakinanku datang
kasih bukan sekedar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan

ketika ku bersujud

(by Rossa)


EDITED : 9.19 pm

Kelakar! Pernah tak, engkau terjumpa orang-orang tertentu yang mengaku dia tak ada certain networking accounts like Friendster/Myspace/Facebook tapi sebenarnya dia ada? Owh, funny betul dia tu. Coincidentally, aku terklik one linklah dekat Myspace semacam untuk mencari orang yang ada dalam messenger list like MSN, AOL or YM. Honestly, tak pernah aku sibuk mencarik siapakah kawan-kawan yang ber-myspace. Sebab aku pon tak da kisah dan lagipun aku dah tak addict dengan those websites. Itu permainan budak sekolah ok. Tapi macam yang dikata, aku TER-klik. Aku pon TER-enter. Rasa nak menjerit pon ada, nak marah pon ada. Gila nih dia nak tipu aku lah tu.



Engkau semua mahu tahu?

Aku selalu ternampak studio mates membuka blog aku di laptop/pc mereka di dalam studio dan membaca secara baris ke baris. Perlukah? Tak kisahlah kalau Shida, Adian, Farah, Aisyah ataupun Gedik yang access. Aku mahu sangat meng-invite mereka tapi ada ramai lagi yang tak boleh dikasi tahu.

Shida pon dah mula bengang-bengang kenapa aku set this blog to private. Aku kata pada dia, sabar je lah. Nanti aku rasa nak open, aku openlah. Aku sangat nak bagi Farah access tapi aku kenalah berfikir secara sangat wise. Laptop dia selalu dikasi pinjam kepada ramai orang. Kalau ada yang masuk, hell to the yeah!

Hmm.. aku lari dari siapa sebenarnya? Dari few unwanted creatures and dari my chinese friends. Mereka sangat sibuk-sibuklah mengintip semacam bosan je. Aku tak da pon mengunjungi blog mereka sebab memang tak best dan tak ada apa nak dilihat. Kecuali jika mereka membuat event, haruslah aku mengintip jugakkan. Oh, ya guys! Studio aku ni memang banyak secret agenda. Saling mengintip satu sama lain. And I'm very sure, kawan aku sendiri pon sibuk men-stalking. And erm.. Oh. Tak payahlah cerita. Tapi tak lama. Right after the graduation, aku akan hidup seperti sedia kalalah.

Berbalik pasal Myspace tadi. AHAHA. Kelakar. Sangat kelakar tapi mencuakkan :)) Luckilylah aku off my profile sudah. Aku pon tahu few persons ni berusahalah mencari my so-called ex. Yew! Get lost. And harapnya, tak adalah yang rajin menyelongkar komen-komen lama ataupun testimonials lama. Sangat jahanamlah siapa berbuat demikian. Sangat sibok!!!


Oh. Aku tak puas hati kenapakah dia ada Myspace. Semacam tak perlulah ber-myspace. Bukan dengkilah tapi wonder. Buat apa? Bukan ada member pon. Ada satu ja member dia. Perempuan. Entah sapa-sapa aku tak da peduli. Tapi buat apa myspace tersebut? Friendster dia pon dah mula meriah bukan main. Aik? Berbaur hasad dengki? Bukanlah. Aku respect je life dia tapi... perlu ke ber-Myspace? Kenapa tak mengaku kat aku? Sangat rahsiakah?Tapi tak da apa pon. Lagi hina, Facebook pon dia main. Tapi tak da bagitahu aku sampailah aku tanya. Tengok-tengok.. hambek kau! Penuh satu page dah member dia. Sangat bohong. Kenapa? Kenapa? Facebook buduh itu. Semacam permainan halusinasi kissing and hugging. Flirting and sex. Entah apalah. 899 requests. Gila banyak. Mati hidup balik pon tak settle request tersebut.

Cukup dah histeria. Nak buat design! LALALALA. Sampoong Department Store case study dah jot down. Amalan Profesional pon dah email. Demam pon berkerja. Tak demam pon bekerja. Sama je. Uhhuhuhu.


I don't know what's worth fighting for.Or why i have to scream. I don't know why i instigate and say what i don't mean. I don't know how i got this way ...
I know it's not alright .So I'm breaking the habit. I'm breaking the habit. Tonight

Labels:

 

18 Congteng-conteng:

Blogger azie conteng...
chika, kne abeskan novelnya tau.sebab lain dari dlm filem..btw, lagu rossa tu memang best..
4:58 PM  
Blogger tun teja conteng...
kronik dh chica nih.
demam fever tak bis lagi.
skrg ni dh demam cinta lak.

best yek cite nih? kaktun nk donlod kat jiwang la.

p/s: sudah sihat ker?
6:05 PM  
Blogger J u l i a 。.゜✿ conteng...
cite indon ke ni chika ?? hmm pernah ternampak novel ni di popular hari tu. kakju ingat buku motivasi cintun. wagagaga =I

chika.. apa nama kat twitter ??
6:26 PM  
Blogger nieja conteng...
jatuh chenta kah kamo..?whahha..
cam besh je cite tu..
7:00 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Aku Nak Habiskan Baca Novel Hampir 5 bulan baru satu selesai.. Ko Ni Memang Ulat Novel La..
1:39 AM  
Blogger Nyetok conteng...
Penah jugak aku nampak kawan baca buku neh,katanya lain dari yang lain. Hohoh dalam rumah aku xley baca novel cinta, nnt dikutuk sampai hangus..
4:00 AM  
Blogger A t i Q a h conteng...
Cinta itu keperluan, dan ingin memiliki itu kehendak. Semoga kamu akan jumpa apa yang kamu perlu nanti.. =D

psst, dah baik demam kah?
8:55 AM  
Blogger Masy conteng...
oooo mcm ade bakat jadik journalist.. hurmm.. paparazzi..
8:58 AM  
Blogger Fakyew conteng...
perempuan berpurdah. menarik. aku cukup suka nak ambik tau bibirnya di balik lapisan kain tu...
12:26 PM  
Blogger cepotet conteng...
oh.. buku ini. besh.. besh! dulu sempat baca sikit je. nak beli la. cam besh plak sinopsis yang adik tulis ni.
4:30 PM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
ayat-ayat cinta ni baru kwn kak ween beli aritu. katanye besh.tp kak ween x berkesempatan nak pinjam baca.ni chika dah citer kak ween baca sini lah skit.heheh.

aik..kwn2 sendiri pun mau jd stalker? alahai...sabar jelah yer adik.hehe.sudah sihat ke blum? kak ween baru lepas konvo ni.mana adiah? heheh gurau okeh! ;p
10:00 PM  
Blogger Shaira Nadiah MJ conteng...
Ini movie byk hot kat Indon skang, tapi punya lembab nak main kat Malaysia :(
2:04 AM  
Blogger tun teja conteng...
kenapa kaktun terasa dengki pada dirimu dik. kaktun ni kalau mati mengejut dlm bilik pun mungkin 10hari kemudian baru org sedar.

dikau..bilik gelap pun org dok sibuk nk tahu.

-p/s: siapa penyibuk durjana tu??-
6:02 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
chika belom sehatlah di tekak. batuk secara marabahaya.:(
9:49 AM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
rajin2 mkn ubat okeh?
11:40 AM  
Blogger happyichigo♥ conteng...
buku citer tu originally from what language..? is there any translation to english? klo bahasa melayu atau indon, dira memang sgt tak moooo baca!
12:53 PM  
Blogger Along conteng...
skrang jugak alg carik lagu rossa!

thanks for sharing~~
4:37 PM  
Blogger Izzatul Azma conteng...
chika..ai dh bace novel tu
besh!!!

x sabar nk tgk movie
6:32 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."