Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Wednesday, August 31, 2005

MERDEKA!

MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA!
jeritlah wahai rakyat malaysia sumer sekuat hati laungan MERDEKA tuh!Ada jeritan yang lagi kuat sebenarnya tapi sebab terlalu kuat, sampai tak terdengar bunyinya. Jeritan yg aku maksudkan ialah jeritan "public holiday!" wakakaka.... jangan pulak laung kuat-kuat naa...Nanti tak pasal-pasal mencetuskan kontroversi 'tak hormatkan kemerdekaan'.
Aku hargai 31 Ogos.Aku suka 31 Ogos.Aku suka sbb negara kita negara merdeka.Tapi aku bukan orangnya yg akan terkinja-kinja ke Dataran Merdeka atau ke Putrajaya tuk sama-sama menyambut merdeka.Sambut merdeka tak seberapa, ke lain ja nanti hala tujunya.Lagipon aku tak pernah diajar oleh ayah aku tuk sambut merdeka cara tu.
Ingat kata abah masa aku kecik dulu.
"kenapa kita tak pergi pon Dataran Merdeka cam orang lain," aku pernah tanya abah soklan tu.Time tu aku kecik lagi.
"sbb cara tu tak baik.Cara tu tak betol.Lebih baik kita dok umah, hayati kemerdekaan dalam diri kita sendiri, dan bersyukur dekat Allah. Ada ke bila kita nak panjatkan kesyukuran kita pergi Datarn Merdeka tgk konsert?," tanya abah balik.
Aku pon tak ingat apa aku buat waktu tu.Samada aku jawap atau tak, tapi aku tau aku leh berfikir walopon aku kecik.
"Cara nak panjatkan syukur mestilah dgn sembahyang.Baik kita buat sembahyang kesyukuran kat masjid," lebih kurang camtu la kata abah. Aku ingat sampai skang.
Dan ada TIGA benda aku tak izinkan kaki aku langkah, dan diri aku buat.Sbb aku tau abah tak suka aku buat dan abah tak pernah ajar aku buat.
  1. Tengok wayang
  2. Sambut Upacara atau perayaan spt Merdeka dgn pergi ke tempat2 sambutan
  3. Tengok konsert

Aku pon tak nak ulas banyak sbb mungkin sensitif tuk sesetengah pihak. Tak ada niat nak membangkitkan isu.Cuma manusia ada cara hidup sendiri.Aku hormati cara hidup orang lain. Dan ni cara hidup aku yang parents aku bentuk.

I'm not perfect.But I'm trying not to be BAD.

Konvoi Merdeka, Konvoi Maksiat???
Maaf lagi kalau aku tuliskan satu lagi kisah sensitif.Semalam on da way balik dari UKM nak ke Cheras, abah stop sat isi angin tayar kete kat Bangi.Melambak motor kat situ.Kebanyakkannya pakai RXZ.Pitam aku tgk gelagat brader-brader yg semangat bukan skit punya tinggi nak sambut merdeka.Tak sure aku kalau-kala dorang tu student UKM atau apa.Harapnya bukan.Mmg jenis bukan 'lelaki idaman'.Sbb aku malu tgk ada terselit pompuan antara lelaki-lelaki tu.Dah la pakaian bukan main tak senonoh lagi.Mengucap panjang mak aku.Mmg la hak individu tapi masalahnya kacau pandangan umum.

"kalau anak abah, abah langgar kejap tu jugak.Sbb tu abah sanggup amek balik bila cuti.Tak payah nak berjalan ke sana sini," seriau satu badan aku dengar.

Teringat ceramah Ustaz Aqil Hayy yg aku dgr semalam dalam kete.Manusia sekarang banyak keliru dgn hiburan.Tak tau mana hiburan haram, mana hiburan halal.Tapi terlalu banyak hiburan haram yang tak reti dikawal dah masuk dalam rumah kita sendiri. Betul gak.Umah aku pon apa kurangnya kot.

Wallahualam...

*cerita ni cerita lapok.tapi cerita ni manader hujung*

 

6 Congteng-conteng:

Blogger Nashrex conteng...
suka bace entry ko yg baru ni...
4:28 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
bagus la chika jd dak bagus.. hehe..

sedey gak sb ramai yg celeb merdeka.. sb anggap merdeka satu sambutan.. tp sambutan yg dibuat menunjukkan bahawa mereka2 tuh still blom merdeka.. still terjajah baik dr segi moral, pemikiran, akidah dan laen2..
7:39 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
hurm..
tp smlm mmg geram gle tgk pompuan tuh. Mmg kesian gak kat dia sbb Allah da tarik sifat malu dia.
8:34 PM  
Blogger DarkWan conteng...
Macam sorang adik pempuan DarkWan gak la tang tengok wayang tuh. Bkn sbb ayah larang, tapi sbb ayah xpernah ajar. Yet, dia umur dah 23 tahun sekarang, tapi belum pernah jejak kaki lagi kat pawagam. Not to mention, dia bukanlah berpendidikan dari sekolah agama :)

Satu-satunya pesan ayah pada kami ialah "jangan buat sesuatu di mana di tempat itu adalah satu kesalahan".

Again, pasal wayang, for me it is hak peribadi and yes, sensitif. Org pergi tgk wayang tak semestinya buat maksiat. Tak pergi tgk wayang pun tak bermaksud tak buat maksiat. Atas masing-masing semua ni.

Tak semua orang punya pandangan yg sama atas sesuatu perkara.
3:43 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
baguslah dik kalau tak pernah masuk wayang. sbb once dah masuk, mmg akan rasa nak masuk lagi, susah nak jauhi, coz perkara melalaikan + hiburan, mmg slalunya cpt melekat dlm hati, rite?

apapun, di mana-mana harus pandai jaga diri, even di tempat yg takde hiburan pun, kalau iman tiada, habislah segalanya.

be a good girl & take care of urself! =)

\kak zrl\
10:35 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
tq kak zuriL.

pokok pangkalnya hati kan...
11:50 AM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."