Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Wednesday, December 21, 2005

Tragedi Ribu-Riban

Ah, tak de masa nk ucap 'nite' utk kamu, Beylo!
Kamu tgk Si Kuning itu.... dia cedera. Cedera lagi hati aku, hati Ainul, hati Shida, dan hati-hati suku-sakat aku yg punyai hati. Tapi, extra-cedera hati Farah, tuan punya kete.
*sambil aku tertunduk pilu sbg lintas langsong kesedihan aku bercampur geram*


Bila geram, aku menggigil. Aku sangka, aku tak payah menggigil lagi demi sebuah kete yang tidak bernyawa (dan tidak berdosa). Tragedi si Kuning itu dicederakan, dah 2 bulan lepas punya cerita. Kalau Si Kuning merupakan sebijik cekodok, atau pon sebungkus nasik lemak, dah tentu Si Kuning sudah lama basi. Tapi Si Kuning adalah sebijik Kelisa. (kereta buatan Malaysia tanah airku). Aku pilu betol pada malam kete kuning itu di'cederakan. Aku tau tu bukan kete aku. Disebabkn aku sedar yg kete tu bukan milik aku, jadinya aku tanam dalam-dalam hasrat aku nak berbahasa-mania. Aku diam ajer.


Aku tak suka nak cerita tentang kes eksiden ni. Sensitif bagi beberapa jasad yg bernyawa.Tapi bila Farah buzz aku kat ym tadi, hati aku jadi mendidih-didih. Sbb apa? Sbb aku sgt menyebelahi Farah dan aku rasa kesal dgn peristiwa ni. Niat Farah baik bawak kete tu ke ukm sempena bulan ramadhan. Bukan utk org lain, utk kami jugak. Aku sentiasa sedar yg kereta tu kereta 'seludop'.Maksud aku kete tu tak pernah berdaftar. Maknanya kereta tu berjoli-joli disekitar ukm secara 'tidak dibenarkan'. Tapi, bukan salah kami! Pihak admin yg tak benarkan student 1st year berkereta. Kalau dibenarkan, jgn kata sebijik, sepuluh bijik pon aku mau registerkan. (sebut bijik2 ni, macam kete ni bernilai sama dgn sebijik limau mandarin pulak. Maaf ye, jgn salah fhm.Aku tak punya kereta sepuloh bijik!)



Aku ingat lagi.Malam tu, keadaan studio jadi tegang. Waktu tu kami sebok dgn projek final. Kalau sebot final projek tu, faham2 sudahlah macam mana rupa emosi masing2. Mmg masing2 emosi dah tunggang langgang. Spt pesakit mental. Hal kecik boleh jadi besar. Pulak tu... dipendekkan cerita yg panjang (since tak ada elaun yg aku akn dpt dgn mengulas kes pjg ni), kete tu di-accident-kan oleh 3 orang gadis. Bukan aku, plis! Bukan Farah, bukan Ainul Bukan Shida, bukan Mek Ti! Bukan aku dan kaum-kerabatku! Bukan, bukan, bukan! Walopon aku mmg pemandu pecut yg slalu perasan spt aku di litar sepang, tapi rekod kemalangan aku masih suci. Depa yg eksidenkan! Depa 3 orang! Mmg kedengaran busuk ati btol bila aku berkata macam ni. Tapi serius tau, itu yg aku dgn ainul teriak sakan pd mlm tu. Cuma kami tak teriak sehabis suara. Kami cuma teriak dlm hati sbb mlm tu, tak ada siapa berani bersuara kecuali Farah. Sbb kete tu kete dia. Dan bukan pulak dia yg eksidenkan. Bengangkan kes ni? Terkedek-kedek hangkut kete utk kemudahan sendiri, tup2 weng! dek penangan keje org lain. *maaf, emosi aku mmg cepat terangsang*



Farah,
Sori kalau aku cakap, aku terasa macam nak main ganyang-ganyang mlm tu bg pihak kau.
Aku dgn ainul mendidih sungguh. Entah berapa panas didihnya, aku pon tak tau.
Tapi kalau dibuat nescafe, mmg enak jugak nescafe panas hasil air didihan perasaan aku.
Aku sedar aku tak sesabar Farah.
Aku tau mlm tu sebenarnya sgt tegang tapi dgn adanya kepala2 yg serba waras (tidak termasuk kepala aku) semuanya jd di bwh kawalan.


Macam mana kalau itu kereta aku?
Aku yakin sungguh episod ceritanya lain amat.
Sungguh berbeza ceritanya dari apa yg berlaku pada mlm tu.
sekurang-kurangnya mau perang dunia mlm tu.
Mau jugak terjadi perang dingin yg berlarutan hingga ke hari graduation.
Mungkin jugak aku sudah punya musuh tradisi.
Sbb apa?
Sbb aku tak sesabar Farah atau sesabar manusia2 mulia yg lain.
*jgn ambil tauladan sifat aku yg ini*




3 orang gadis yg telah meng-eksiden-kan Si Kuning, terpaksa bergolok gadai ringgit msia yg ada utk bayar kos rawatan si kuning. Beberapa ari 3 org gadis ini jadi bisu 'bukan semulajadi'. Selayaknya mereka membisu. Maunya tak, kau! Melayang macam layang-layang terputus talinya kepingan wang RM1000 ++ nak hanta kete farah ni repair. Aku dgn kaum-kerabat aku dah mula susah ati. Dah la time tu musim pekser. Kami sgt perlukan kete tu utk menghangkut kami ke dewan pekser.


Semuanya kami sangka selesai setelah 3 org gadis itu menjadi bisu selepas terkena kejutan yg bernilai RM1000++. Tapi rupanya tak!!!! Lepas xm sumer dah abis, ketika kami sudah pon mendapat result pekser dan ketika kami sdg teruja dgn cuti yg indah ini, tiba2 Farah bagitau berita sensasi yg sgt memarahkn ni.Tadi Farah bitau aku. Woih, dah lama tau kes nih! Dah berbulan-bulan.Dah jadi sejarah dah pon. Nape ada plak saki baki yg sgt jijik macam nih????


Student India yg langgar kete Farah tu, pakai peguam pulak nak tuntut ganti rugi kat pemilik kete. Pemilik kete dah sah lah ayah si Farah. Kamu teka berapa tuntutan si india tu? Lekas teka...! Ye, tekaan kamu salah spt tekaan aku jugak. Aku teka tadi dalam 2 atau 3 ribu.Tapi Farah kata, surat lawyer menyatakan harga ganti rugi moto india tu ialah RM5400++. *aku pon pegang dada aku yg terkejot berok*.


Weh, macha!
Takkanlah gi repair moto sampai 5 ribu?
Kami punya kete pon satu ribu je (Kami punya?? Kami itu merujuk kpd semangat setiakawan kami kepada Farah.Sama2 guna, sama2 berjoli dgn kete tu, sama2 tanggunglah.)
Dengar cerita dari 3 gadis itu, si india ni student law.
Bayangkan sekarang!!!!!
Sorang student law bercakap dan berputar belit.
Ditambah pulak dgn genetik kaumnya yg sgt berpuaka dlm berkata-kata.
Mau tak mabuk lawyer yg dengar?
Tu pasal jugak kot Farah dikenakan tuntutan ganti ribu sebanyak tu.
Mentang2 la kete tu tak berdaftar.
Tapi itu masalah kami dgn ukm!
Bila eksiden, masalahnya dgn polis.
Undang2 tetap undang2. Ye kan?
Ternyata sgt motor tu yg langgar dari belakang (sila rujuk gambar)
Bukan kawan aku yg langgar motor dia,
Dia yg langgar kete yg kwn aku drive!
Durjana la lelaki India ni!
Macha ni kami sembelih urat tengkuk sempena krismas ni baru tau....!
Wang ribu-riban tu bolehla dijadikan wang belanja majlis kematian dia.
Aku bengang!
Aku rasa sgt tak logik harga RM5400 ++ tu.
Sbb bagi aku kan, Beylo...
Harga keseluruhan jasad macha it sendiri blom tentu boleh laku dgn nilai RM54.
HAHAHAHAH....


Kesimpulan : Aku bengang. Aku bengang pada semua perkara bermula dari kes mlm eksiden itu sampailah ke kes hari ini. Kesian Farah. But keep in mind, kamu ada kami! 'always'. Sgt berharap ayah Farah dapat lawan kes ni sbb aku rasa terkilan kalau membayar RM5400++ demi seorang macha yg tidak punya nilai dipasaran gelap. Miung miung ! (aku baru belajar bunyi-bunyian ni)


Beylo!
Aku bengang. Aku rasa spt mau melanggar lari peguam yg sanggop melayan kes sebodoh ini.
Aku ni cuma 19 tahon, Beylo!
Kecikkan umo aku?
Kawan2 aku juga masih kecik.
Kami sgt kanak-kanak utk diheret dlm kancah tidak sehat begini.
Peguam, ganti rugi ribu-riban, eksiden, kete... kedengarannya sgt bodoh utk diserahkan pada gadis-gadis seusia kami.
Kami hanya layak berurusan dlm nilai 2, 3 hinggit dan sen-sen ajer.Ribu-riban ni.... errr! Seriau!

Kamu!
Kamu pikir apa?



Semakin byk tragedi dlm hidop aku.Menjadikan kehidupan aku sgt sempurna sebenarnya. Lucu kan aku punya cerita sebegini rupa pada usia 19 tahon aku?



aku saket...
saket yang amat....

 

19 Congteng-conteng:

Blogger Chika Chika conteng...
OPPPSSS!!! CORRECTION : Tuntutan rugi bukan RM5400++ but its RM5941++.....! aku tearas nak tembak itu india!!!!!
11:57 PM  
Blogger Adian conteng...
nurul punye komen xkire, so aku la pengkomen pertama kali ini. waaaa nampaknye cuti ni diwarnai tragedi2 bernilai ribuan ringgit la. yg pecah laptop la, pecah kreta la. huhu. apalah malangnya...
11:58 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
emm..rosak manusia zman sekarang..xpela..saba kan aje seh..
12:36 AM  
Blogger Fakyew conteng...
Siapa yang langgar belakang memang dia salah lah. Tak kira apa kes pon, kau nak berenti sekejap(dan pada masa yang sama manusia tu hentam belakang) bagi lalu kucing ke, ayam ke, lembu ke, king kong ke, yang langgar belakang tu tetap salah.

Aku tau sebab aku slalu langgar bontot kete orang :))
1:53 AM  
Blogger wénkt conteng...
nurul, adian dan Farah

wan bersimpati atas kejadian ini dan wan rasa benda ni patut deselesaikan secara betul

tak register di UKM, itu hal dengan UKM dan bukannya dengan dengan Polis. Undang undang jalan raya di dalam kawasan UKM tetap di bawah Polis. Kalau tak silap wan, wan kenal Prof Jalil bin Kader dari UKM tu, kalau perlu, bgtau Farah / Ayah Farah supaya contact wan melalui email (colmarien@hotmail.com) dan kita akan panjangkan kes ini.

Jangan mengalah! Bukan racism bagai, tapi kita perlu tegakkan yang betul.

Anda buat perkara yang betul, sebab anda ada snap gambar. Make sure gambar tu selamat dan boleh jadi bukti nanti.

wan ada pengalaman bawak pelbagai jenis kereta,kalau rosak belakang cam ni, mmg salah orang yg langgar dari belakang.. dalam kisah nabi pun kita pernah dengar kan? yg koyak kat belakag baju nabi tu..

jgn mengalah! suruh ayah Farah buat yang terbaik. tetapi jgn mengalah ok?
4:12 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
Tak sangka. Macam mana India tu fikir? Kenapa dulu dia baik je nak bayar? Pelik betul. Abang Sya dulu ada juga kes lebih kurang macam ni sampai orang tu ugut nak cederakan dia tapi ayah Sya kuat je, bantah apa yang orang tu cakap dan tak mengalah. Sabar Kak Nurul & friends. Pasti menang, InsyaAllah.
6:01 AM  
Blogger jed1 conteng...
tensen betul org langgar pastu kena saman...fight jgn tak fight, ikut law org langgar blakang sure salah tak kira ler apa keadaan sekalipun.

hmmm student 1st yr dah tak boleh bwk kenderaan ke? dulu ok jek
8:10 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
teringat plak lecturer akak penah kata, lawyer = liar. amik kesempatan yg bertindih-tindih la ni. (paham ke maksud akak ni eh?).india tu amik kesempatan nak untung dr kwn adik, and lawyer tu amik kesempatan dr india tu..

apapun, selagi boleh bertahan, bertahanlah. dan berdoa. doa org teraniaya selalunya dimakbulkan.

\kak zrl\
8:29 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
YA ALLAH!!! sangat terharu ngan sokongan2 semua!!!mau menitik air mata baca (blog nurul, blog adian serta comment2 yg ada...)
tima kaseh byk2!! jgn risau... tak sekali2 diri ni akan mengalah begitu je...
kalo betul kite di pihak yg benar, buat pe nak takot kan?!!
taaak...fara-D takkan mengalah...
abah & ayah pemandu kete sdg kumpol segala kudrat utk fight kes ni...
insya Allah...everything's gonna be fine!!

wan: time kaseh gak....kite tgk dlu apa yg abah farah & abah cik pemandu tuh bleh buat... kalu perlu, kami akan contact wan ye...thanks aLoT!!
9:45 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
sebenarnya ini cuma akan melipatgandakan proses kematangan berbanding usia. tak semua orang dapat, pk +ve = beruntung.
11:41 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
die ganti rugi tuk ape sampai RM5941 tuh?? x beli moto baru?? ke nak bayar down payment utk kete plak?? wah2.. dah terbukti dr segi undang2 jalan raya...die yg melanggar.. xkan korang poyo2 jek nak melanggar die dengan gostan??
Lawan le.. bende ini mane bleh bia.. negara ni ade undang2.. lawyer yg die upah tuh x layak dipanggel lawyer .. die patot bleh pk logik.. cis2.. kalo aku pon..mmg TERASA saket ati..
1:02 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
Adian ... aku rasa kita semua ni mmg suka buat hal. Tu la. sbb hyper sgt kat kampus. Mcm dunia kita yg punya... tapi aku terkilan sgt dan terasa sgt. Sbb walopon bukan kete aku, tapi kan kita sama2 guna.Sama2 pesta sakan ngan kete tu,Skang farah susah ati, kita kenalah susah ati sama2.

Famia ... tak boleh sabar. Sbb klu sabar nanti jadi baik ati, membuatkan kes ni tak terlawan. uhuhu..

Timyohannon .. itulah yg kami pegang skang. Sapa langgar blakang dia salah. Lainla kalau kwn tu jenis drive mengundur kan?

Wenkt ... tq banyak2 wan. sgt helpful. tq sangat insyaallah kalau perlu nanti kami contact wan. Lagipon kitorang time tu semua pompuan. Tau nak hepi2 je, bila jadi kes camni, mana reti apa. Iya kan ajer apa india tu kata. Tq again...

Sya ... mmg takkan kami mengalah. Lawan ttp lawan. Walopon dia mintak RM60 pon, kami takkan bagi kalau mmg dia salah.

jed 1 ... tu la.Dah la kena langgar, kena saman. Byk lak kejenya.Cam ayah kwn sy tu tak de keje lain nak layan stupid ndian ngan lawyer nyer itu. Ha ah.. ukm da tak kasi student 1st year drive kat kampus. Ntah pa pe.

Kak Zuril ... lawyer = liar. Memang! memang! sib baik sy amek architecture. Kami salu dididik oleh lec kami jgn menipu time projek. Jgn makan duit org. Nanti tak berkat. Tapi dia india kan... apalah yg dia tau erti berkat.

Fara ... kami semua ada to back u up! baca komen aku kat blog adian.

Aash ... hmmm... btol. Think +ve, and this incident could help me more in life.kan?
1:15 PM  
Blogger Nashrex conteng...
ko lawan je blk.. jgn ingat dia lawyer korang leh kalah.. korang bertiga lawan je blk.. kt tgk sape yg kalah.. pastu wat saman malu barang 2-3 juta ke..

amacam? mesti kehitaman india akan menjadi putih.. ekekeke
4:58 PM  
Blogger Kumprinx conteng...
naya punya kes la korang ni...
ish ish..
9:32 PM  
Blogger Aizar Azman conteng...
woah...sangat-sangat dramatik kes nieh..aku igt korang yg bawak..takpe2 sabar banyak2 especially to Fara-D. fight betol2 ar..korang mesti menang nye..dah terbukti..pastu ganti rugi tak agak2, mahal gile babeng.. tapi ape pon, sape langgar belakang,die yg salah, tak caya tanya AS3(die ada pengalaman nieh).
10:35 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
iskk..xpatut2 je nak mintak ganti rugi byk camtu..*kesepalan seorang in**a..
11:49 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Dik Nurul, ni kes serius ni. Pi la buat polis repot. Kena dapatkan keadilan, hehe. By the way, good luck!
12:26 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
As3 ... hati aku lebih dari saket. Tak tau taraf apa istilahnya yg mlebihi saket.

Nash ... kehitaman menjadi putih? Bukan kehitaman menjadi lebih legam dan gelita?? Miahahah... *jahat mulot*

Kumprinx ... kami teraniaya.

Aiza ... As3 kes lori sampah... ahahaah.... kes tu ker?

East ... Kesepalan? ahaha.. apa tu kesepalan? *agak menarek bunyinyer*

Kak Shai ... tu la pasal.Dlu kami tak g report. Gud luck? ahaha... cam nk exam lak rasanya. ekeke...
1:47 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
What a great site Locksmith antique toys Dockshox new boating accessory Best erotic travel video Windchaser portable air conditioner pokmon toys Galveston internet marketing spirits cabinets Augmentation rhinoplasty photos Daily news lottery Sexy tight asses previews Body building diet example children&aposs optical toys besos de lesbianas gratis Sigma car alarm sg20 Enzo ferrari life Zocor terramycin Phendimetrazine tarte photos of john holmes penis
3:38 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."