Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Tuesday, June 03, 2008

The Joy Luck Club

Bangun pagi-pagi, on Astro. Favorite Channel lah, SMV. Woh. The Joy Luck Cub! Filem lama ni. Tapi aku semacam ingat-ingat lupa. Aku rasa beliau pernah cerita dekat aku dululah. Tapi tak berapa sure atau mungkin dia cerita pasal filem lain.


Filem ni release tahun 1993, diadaptasi dari novelnya yang kalau tak silap di-publish back on 1989. Dikira sebagai best-seller novel and the best movie award. Lebih kurang macam tu.


Ini bukan filem aku cinta kau atau cinta tak berbalas, air mata dan kejujuran. Bukanlah. Ini filem tentang kehidupan Chinese Women pada zaman tradisi silam masyarakat Cina di China. Dan filem ni mengambil dua lokasi budaya iaitu tradisi di China dan juga di Amerika. Sangat baguslah filem ni. Sesuai untuk wanita-wanita yang kekurangan kasih sayang dan kekurangan tenaga. Sesuai juga untuk lelaki-lelaki yang terlalu bertenaga. Err... aku rasa nak pergi carik novel dialah.


Moral of the story :
  • Betullah kata Mr Lim dulu. Wanita di China pada zaman silam China sangat ditindas. Maruah meraka dipermainkan dan lelaki sangat berkuasa. Penjualan wanita, penjualan bayi-bayi dan pembunuhan diri secara bunuh diri.


  • Wanita boleh menghormati lelaki secara maksima. Tetapi jangan membenarkan penguasaan lelaki ke atas dirinya secara maksima. Jangan terlalu tunduk. Kepala kasi up sikit supaya bila sampai masa yang tepat, teruslah mendongak secara sangat tinggi dan membuatkan lelaki tersebut pulak tertunduk. Tak faham? Cubalah berfikir secara seni. AHAHA.


  • Wanita mungkin mempunyai kasi sayang yang terlalu banyak dalam dirinya. Dan bila bertemu lelaki yang dirasakannya tepat, dia pon memberikan kesemua kasih sayang tersebut tanpa menyimpan sedikit pun untuk kegunaan di hari depan. Sampai dirinya sendiri tidak mempunyai saki-baki kasih sayang lagi. Sebab wanita selalu merasakan bahawa cinta yang ada pada lelaki terlalu bernilai berbanding cinta yang ada padanya. Sangat tak guna teori ini. Kasihlah kepada diri secara seimbang. Sebab kasih sayang yang berlebihan boleh merosakkan jiwa sendiri.


  • Sayangilah ibu anda.

Kisah ni sangat perempuanlah. Tidak begitu menyentuh permasalahan lelaki. Sebab wanita adalah satu creature yang sangat kompleks berbanding lelaki. Lelaki merupakan ciptaan yang sangat ringkas. Sebenarnya ada banyak lagi moral daripada cerita ini tapi aku sangat malaslah menulis lagi. Lagipon, ini bukan kelas pendidikan moral. Inikan blog peribadi.
 

10 Congteng-conteng:

Anonymous Anonymous conteng...
yeah! 1st time dpt 1st comment kat blog datin neh! hahaha..

aku suka baca ayat berseni2 itu..
1:49 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
kay - datin mana? aihh... muda2 dah di-datinkan. ekekkeke. tulah. hanya org seni ja boleh terima dan telan. ekekke :p
1:55 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
Hai.. Lame Tak Komen Sini.. Hihi.. Jangan Mare..
2:43 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
QAI - marah. sangat marah. eehehe. saya pon lama tak ke sana. ye lah. di sna. di blog qai. ehehe.
2:54 PM  
Blogger :: Wiween :: conteng...
waaa adik! layan cite cina lg ni..xpe ler dia ade Mr Lim leh tlg translate.kekekek :P abaikan saja translation kat skrin.:P
3:20 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
KAK WEEN - eh salah faham ni kak ween. chika tengok secara sendiri. dan bukan cerita cina. english movie lah. oh salah salah. ngeee :D
3:27 PM  
Blogger Acaii Jawe conteng...
Ya sungguh betul...perempuan satu creature yang sangat kompleks berbanding lelaki,ehehee..
4:37 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
memanglah. kalau dah chika yang tulis, mesti betul. kalau tak betul pon, kena telan sebagai betul jugak. diktator. haha
4:48 PM  
Blogger cepotet conteng...
macam besh ja cita ni. chika la ni. membawa satu fenomena baru ke dalam diri akak. tak pepasal akak rajin gi kedai DVD tau. wah, fenomena gitu katanya. :p

dia ala ala macam memoir of geisha tak?
1:15 PM  
Anonymous Greeley Caulking conteng...
Goood reading your post
9:54 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."