Name
Chika Chika Chika
Live In
KualaLumpur,Malaysia
  Date Of Birth
21 April 1986
  Education
Degree In Architecture, UKM
  Love
Colors
Shopping
CRV
Hyundai Coupe
Wise Peoples
Food
Graphics
  Loath
Cats / Animals
Homework
Kids
Alarm
Stupid Peoples

Chika's Twitter:


Youniverse Personality Test

Hit Counter
Hit Counter

Since 20 May 2005



Wednesday, August 27, 2008

Romantically Politics

Alhamdulillah.
Dato' Seri Anwar Ibrahim menang di Permatang Pauh.
Bukan satu kejutan, dah memang dijangkakan. Oleh sebab itu, semalam aku takda langsung mengikuti perkembangan. Malah tidak langsung berumah tangga depan Harakahdaily mahupun Malaysiakini. Sebab aku optimis dengan kemenangan beliau.

Okay, Golongan macam bagus Melayu perkasa yang memperjuangkan bangsa , pasti lepas ini mereka akan tunjuk perkasa dengan membangkitkan isu hak istimewa Melayu (what the hell). Kan aku dah cakap. Kau pergi banyak membaca sana. Siapa datang sini tinggalkan komen bertanya tentang isu perjuangan Anwar yang menolak hak Melayu, aku lempang muka kau laju-laju. Orang Penang yang takut hak nya terjejas, dan mungkin menggigil ketakutan kerna tanah mereka kononnya jatuh dalam mulut buaya, apa susah. Kau jangan duduk atas tanah lagi. Pergi terjun masuk laut sana! Kononnya keluar mulut singa, masuk mulut buaya. Kepala otak lu. Dan majoriti yang pandai bercakap dan takut-takut itu, dia sebenarnya otak sangat kosong tapi nak becakap. Dan bercakap berdasarkan kefahaman yang dia generate sendiri. Kan aku cakap, banyakkan membaca. Kalau boleh, belajar sejarah Suruhanjaya Reid.Pergi! Againlah okay. Kepala otak lu.

Okay, cukup sebuah entry entry berbaur politik dan kebakaran. HAHA. Anyway, aku macam tak pernah mengeluarkan statement berani mati secara terbukalah bukan? Aku penyokong PAS secara majornya. Dan aku sokong kebangkitan Dato' Seri Anwar Ibrahim selepas satu episod kezaliman yang terjadi ke atas beliau dan keluarga. Oleh itu, aku menolak UMNO dalam apa cara sekalipun selagi dia berciri sekular. Terima kasih. Okey, berasa super hero diri ini setelah membuat kenyataan tersebut. Thank you.


Sudah jam 11 pagi. Elok aku membuat apa yang patut dibuat. Kejap lagi nak ke Shah Alam. Mem-bridal lah. Tengok. Aku ni seorang yang seimbang. Boleh berpolitik di waktu pagi dan mem-bridal di waktu petang. Waktu malam pula aktiviti makan-makan. Tengok. Hanya orang pandai yang boleh buat pekara-perkara ini. HAHAHAHA. Angkat bakul kejap. Hehe.

Tiba-tiba aku rasa terkilan. Kenapakah aku tidak meneruskan pengajian Sains Politik semasa kemasukan ke universiti tiga tahun lalu? Tahukah kenapa aku suka politik? sebab ia mencerna IQ. Membaca politik sentiasa mencergaskan minda. Ia satu ilmu yang sentiasa berubah dan teorinya tidak statik. Bukankah perkara yang statik itu bosan? Seperti teori yang mengatakan bahawa cahaya bergerak lebih laju daripada bunyi. Kalau kita menterbalikkan hujah, ia akan dikatakan salah. Bosan. Bosanlah bukan? Sebab hujah tersebut bersifat statik.

Err. Chika, get out! Bukankah kita jangan memblog politik? Malam kang kau datang lagi aku buat entry 'bunga-bunga' pulak. Well. Dah aku seorang yang seimbangkan. What to do. HAHAHAHA. Pagi memblog politik. Malam memblog romantik. Wa. Gila perfect! HAHAHAHHA.

Labels:

 

22 Congteng-conteng:

Blogger Mastakilla conteng...
congrat to DSAI menang majority besau!!

to chika jugak sbb berjaya mengimbang masa dengan memblog politic, memblog romantic dan membridal..

masa anda terlapang-lapang sentiasa..
hahahaha

slamat membridal ke shah alam..
12:31 PM  
Blogger Mastakilla conteng...
yeay aku 1st!!!
12:31 PM  
Anonymous Anonymous conteng...
hehehee, chika ni bleh jadi calon pilihanraya yg sangat berjaya;') dah lama tak ikut politik nih..pagi tadi baru dia anwar menang..taktaupun semalam pihihanraya,hahaha..*gile kentang ignorant punye org..
12:39 PM  
Blogger Darling conteng...
politik sangat memeningkan kepala...
1:12 PM  
Blogger 13may conteng...
kamu memang ada bakat ahli politik yang romantik :)
1:59 PM  
Blogger Zulhatfi Aziz conteng...
haha.. politik yang mem-bridal.. dah lama tak masuk blog cik haizum..
2:25 PM  
Blogger aisyahmokhtar conteng...
aku suka seni berpolitik. sgt menarik. baca buku baru yg komen psl obama n mccain. sronok baca. sama sronok mcm baca politik malaysia. tp pasni mesti sgt bosan sbb akhbar akan lebih suka ckp psl politik drpd hal-hal rakyat, masalah global, makanan etc.

mari masuk parlimen by 2020.
5:00 PM  
Blogger koboi conteng...
meluahkan perasaan sendiri tu ok.
mengetengahkan pandangan sendiri pun ok.
tapi mengkepalahotakkan insan2 yg berlainan ideologi pemikirannya tu tak berapa eloklah.
camne pun, tahniah utk rakyat Malaysia sbb DSAI dah menang.
-peace-.
5:45 PM  
Blogger MarlissaMusa conteng...
politik tidak romantik..
romantik tidak politik

*blur tapi gatai nak komen gak*
6:26 PM  
Blogger ajathajar conteng...
ajat suka politik.
tp x reti tulis politik =)
7:08 PM  
Blogger azie conteng...
em, ambil pendekatan tunggu dan lihat.


ape agaknya plan DSAI nanti kalau dah jadi PM ek?emmm

p/s: sekadar berintrapersonal communication.
8:27 PM  
Blogger sapik conteng...
haha..politikus...jum bertikus-tikus..
9:45 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
This comment has been removed by the author.
10:55 PM  
Blogger Chika Chika conteng...
kepada, koboi malaya.

bukan mengkepala-hotakkan orang sesuka hati.pergi tengok sana, bercakap kosong dengan kepala otak mereka sendiri. bukankah itu memang berciri kepala otak? sebab memang menggunakan kepala otak. well.

biar mengkepalaotakkan orang daripada memaki hamun dan mencaci macam samseng.
10:55 PM  
Blogger Keri AlHaj conteng...
sangat tak suka politik... sebab dalam politik yg jelas kelihatan hanyalah pertengkaran... tapi poltik tetap perlu... selagi PAS tak menang politik itu perlu... selepas PAS menang pun... politik tetap perlu...
12:21 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
i-chimera
selagi PAS tak menang politik itu perlu... selepas PAS menang pun... politik tetap perlu...

hahahaha. insyaallah PAS menang satu hari nanti bila Allah izinkan. Kalau Allah tak izinkan, tak ada lah. tapi kerajaan tanpa pembangkang akan menghasilkan pemerintahan yang tidak powerful. Kesan pembangkang akan memberikan satu momentum dalam kerajaan :)
12:38 AM  
Blogger Unknown conteng...
esok Jam 10pagi Live RTM1 Anwar sworn jadi MP..
2:41 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
Orang yg rasa pandai, sebenarnya kena belajar lagi.. Orang yang taksub kepada kebencian, sebenarnya memudaratkan diri..

Salam dari poltik sumbang:
http://www.cekka.wordpress.com
5:36 AM  
Blogger Chika Chika conteng...
cekka - anda pon takutkan ketuanan melayu. heh.

1. saya belum panai. sebab tu membaca dan belajar lagi.

2. tak pernah taksub dengan sesiapa.

3.pendirian saya : negara islam sepenuhnya. Soal melayu tolak tepi. Tingkatkan soal islam dulu. Melayu dgn Islam , dua perkara yang berbeza.
10:32 AM  
Anonymous Anonymous conteng...
Aa a chinese reader of your blog, sebenarnya i tak kisah pasal religious or ketuanan melayu..

Yang penting is ekonomi secara keseluruhan, sebuah negara yang mempunyai ekonomi yang mantap dan berdaya saing, mempunyai mata wang yang kukuh.. Kita selama ini menjadi katak di bawah tempurung, berasa contented dengan tipu helah media utama yang kita maju dan prosper.

Cuba melancong ke luar negara dan tengok betapa stressnya nak gi shopping kat Venice ataupun Tokyo dengan mata wang ringgit dan earning power kita yang sedikit ..Kerajaan kita sekarang sentiasa mempropagandakan isu ketuanan dan keagamaan untuk mengaburi kemelesetan ekonomi, merampas dana negara secara keseluruhan..

Bayangkanlah .. sekarang harga petrol dunia dah semakin menurun .. Kita mungkin berasa gembira dgn 15 sen, tetapi bayangkan berapa billion yang akan kita rugi jika harga petrol dunia menurun. Kita sepatutnya mendoakan agar harga petrol mencecah 200USD satu barrel kerana kita akan untung lebih.

Harga petrol yang tinggi, kita complain ...
Saya tak dapat bayangkan bagaimana keadaan negara kita jika harga petrol turun sehingga harga beberapa tahun yang lalu .. negara kita akan terus hancur.. hinggakan kakitangan kerajaan pun tak terbayar gaji

Malaysia kaya dengan petroleum, kaya dengan komoditi dan merupakan pengeluar minyak sawit yg major di dunia, tiada 4 musim, tiada bencana alam, tiada puting beliung (cuma ada banjir kilat disebabkan majlis perbandaran tak bersihkan longkang tersumbat).. Berbanding dengan negara lain, kita sepatutnya menjadi super power in term of ekonomi.. Di manakah masalahnya ?

Even Samsung, bcoz of kerajaan persekutuan bercadang tidak membina jambatan pulau pinang, menarik pelaburan mereka sebanyak 3.5 billion keluar dari Malaysia..

Ketuanan Melayu merupakan satu mentality yang salah. Orang Melayu sepatutnya yakin dengan daya saing sendiri dan tidak dikaburi oleh propaganda sebegitu. Orang Melayu yg sebagai majority di tanah ini, tidak patut rasa tersingkir.. coz if you think this way, indians that only consist of 10% of the population will feel many times more vulnerable.

This country is rotting badly ..
Jangan fikirkan melindungi hak hak perkauman.. fikirkan bagaimana kita melindungi tanah air yang tercinta..
12:55 PM  
Blogger Keri AlHaj conteng...
Saya setuju sgt2 dgn chika... Islam mesti no 1... melayu tu hanyalah bangsa... Kalau bangsa adalah yang utama, nescaya dalam Syurga nanti hanya akan dipenuhi dgn bangsa Arab sahaja... sebab nabi Junjungan Mulia Kita bukanlah Melayu...

Melayu bukan penjamin sejahtera...
4:51 PM  
Blogger Eireen Camelia conteng...
to ks,

i agree. as a Malay, and living towards the 2020 agenda, we must together with other races try out our best to do do something yet fondly for our beloved country.

as someone who is learning accounting, economics and way too young, i believe economy is the key of success. stable politics cannot assure our stable economy. unstable one will result worser. i am defnitely agree with you on your 3rd para.

i cant deny that ketuanan Melayu, agama Islam, & any majority matters are important. but right now most people too obsessed with it in a wrong way. sometimes their obsession shows how stupid they are, and makes other races laugh towards the unmatured behaviour.

whtever it is,i believe that maturity will always be the solution and will solve it for all. peace out ^^
4:57 PM  

Post a Comment

 


This is a personal weblog. Fully monitored by the owner. Before you proceed, please be informed that you are now under a DICTATOR rules.

"dictator" is generally used to describe a leader who holds and/or abuses an extraordinary amount of personal power, especially the power to make laws without effective restraint by a legislative assembly.
Source : Wikipedia.org

  Is your mental functioned well? Okay, proceed. And err... welcome.


 


 

THEWARDROBE

The Engagement

 



 

Klasik

www.flickr.com

Copyright Reserved
Created by : Chikadior  Date : 7 June 2008
"... the rest is still unwritten ..."